Voorkom decemberkilo’s met deze tips van Bertine Lentink

decemberkilos

De decembermaand staat voor de meeste mensen toch wel bekend als feestmaand en ‘eetmaand’. In de andere maanden liet je de koekjes misschien wel staan, nam je zo min mogelijk chips en ook de alcohol probeerde je te beperken. Maar in december mag alles weer zodat je in januari weer ‘opnieuw’ kunt beginnen. Klinkt dit herkenbaar? Dan zijn dit handige tips voor jou.

Er zijn eigenlijk maar 4 feestdagen in december: Sinterklaas, twee kerstdagen en oudjaarsdag. Maar tussendoor heb je misschien ook nog een verjaardag, een kerstborrel met collega’s, een etentje met de familie en ga zo maar door. Om af te vallen of op gewicht te blijven is december dus geen goede maand; zelfs een lastige maand.

Er is natuurlijk helemaal niets mis met genieten van lekker eten tijdens de kerstdagen of op oudejaarsavond. Maar kunnen we alleen genieten van de feestdagen met veel eten? …

7 tips om decemberkilo’s te voorkomen:

1. Luister naar je lichaam

Meer is niet altijd beter. Als je voldaan bent, stop dan met eten. Je vervelend voelen omdat je te veel hebt gegeten, kan een domper zijn op de feestvreugde. Luister liever naar je lichaam.

2. Minder gangen, kleinere porties

Bij de planning kun je overeten al voorkomen. Bedenk minder gangen en kleinere porties. Koop niet al te veel calorierijke tussendoortjes, zoals chocolade kerstkransjes.

3. Houd je gewone ritme aan

Veel mensen wijken tijdens de feestdagen af van hun normale ritme. Wil je deze kerst je fit voelen? Probeer dan ook tijdens de feestdagen het ritme van 3 maaltijden per dag aan te houden: ontbijt, lunch en avondmaaltijd. Maaltijden overslaan omdat je bijvoorbeeld een grote lunch verwacht, kan er toe leiden dat je meer tussendoortjes eet. Voorkom verleidingen.

4. Zet overheerlijke, caloriearme recepten op het menu

Ga je zelf koken? Verzin recepten die je kunt maken met magere ingrediënten. Gebruik liever zure room i.p.v. crème fraîche. Ook magere spekblokjes bevatten veel minder calorieën dan gewone spekblokjes. Dat geldt ook voor magere kaassoorten zoals 30+ kaas of hüttenkäse. Serveer vooral ook veel verschillende soorten groenten.

5. Bewust kiezen in het restaurant

Ben je in een restaurant of kun je zelf kiezen? Als je op je gewicht wilt letten, let dan eens op wat je bestelt. Gerechten met witte vis bevatten vaak minder calorieën dan gerechten met rood vlees. Witte sauzen (met room) zijn vaak calorierijker dan rode sauzen, en gebonden soepen bevatten meer calorieën dan heldere. Let vooral ook op bij het dessert. Kies liever voor fruit na, of een kopje koffie of thee. Je kunt je toetje natuurlijk ook delen.

6. Kleine happen, kleine slokken

Eten met kleine happen kan veel verschil maken. Alleen al door met een kleine lepel te eten, of uit een klein kommetje, voel je je sneller vol. Je hersenen krijgen namelijk meer smaakprikkels te verwerken. Kies ook eens voor een kleiner glas. In frisdrank en sap zitten ongemerkt veel calorieën. En wist je dat het verzadigingssignaal bij frisdrank en sap veel slechter werkt dan bij vast voedsel?

7. Beweeg

Tijdens de feestdagen (en de dagen daaromheen) zijn er genoeg andere manieren om actief bezig te zijn. Een mooie winterwandeling of een fiets- of schaatstocht bijvoorbeeld. Kom maar van die bank af en geniet van de feestdagen!

Deel dit bericht
Aankomende evenementen