‘Langs de lijn’ bij Karate Club Eerbeek. Inclusief video!

IMG_0119

Ronald van den Eyssel was 9 toen hij gegrepen werd door het ‘karatevirus’. De sport heeft hem sindsdien nooit meer losgelaten, zoals je kunt lezen in het interview dat de redactie een tijdje terug met Ronald hield. Naar aanleiding van dit interview vond de redactie het hoog tijd om een kijkje te nemen tijdens één van zijn lessen. Op woensdag 8 januari was het zover: hartelijk en vol enthousiasme werden Babeth en Eline ontvangen aan de Händelstraat 49 in Eerbeek.

Met een groep van twaalf leden werd er die avond getraind, in leeftijd variërend van 8 tot 58 jaar. “Normaal gesproken trainen we in drie verschillende groepen. De gele banden en hoger op woensdagavond, de beginners vanaf 6 jaar met witte of gele band op vrijdagavond en de volwassenen met een oranje of hogere band daarna,” vertelt Ronald ons. “Maar voor vanavond heb ik zoveel mogelijk leerlingen van verschillende niveaus uitgenodigd.” Daarmee was de trainingszaal, die Ronald huurt van de Eerbeekse Tafeltennisvereniging en mountainbikevereniging Last Gear, goedgevuld.

Japanse termen

“Oss!” Met deze kreet wordt elke leerling die de zaal binnenkomt begroet. Het is een Japanse term die gebruikt wordt als begrip en doorzettingsvermogen. Later in de les horen we de term nog veel vaker terug, net als talloze andere Japanse kreten. Verwonderd vragen we ons af of iedereen precies weet wat alle woorden die geroepen worden betekenen, want het zijn er nogal wat. “Ja, in principe kent iedereen de termen. Deze leer je langzamerhand tijdens de lessen,” aldus Ronald. Nieuwsgierig hoe dat klinkt? In de video onder dit artikel hoor je verschillende Japanse kreten voorbij komen.

De les wordt geopend met een begroetingsritueel richting de groettempel in de trainingszaal; een soort altaar met een grote foto van Gichin Funakoshi, de grondlegger van het Shotokan Karate. “Shotokan Karate is de naam van de stijl die wij hier beoefenen. Het is een karatevorm waarbij je traditie, lichaamscultuur, zelfverdediging en sport verenigd ziet. Deze combinatie maakt het voor veel mensen een aantrekkelijke vechtkunst,” legt Ronald uit. Tijdens het begroetingsritueel heeft iedereen een vaste plek. De leerlingen staan opgesteld op basis van de kleur van hun band en op basis van leeftijd. Deze opstelling komt later in de les nog verschillende keren terug, zoals je ook in de video kunt zien.

.

Beginnen met karate

Met talloze verschillende bewegingen, houdingen en bijbehorende termen is karate zeker geen ‘gemakkelijke’ sport. We vragen ons als redactie dan ook af hoe je, als je het nog nooit eerder hebt gedaan, een start kunt maken met karate. Waar begin je? “Je begint met karate door er eerst over na te denken dat je het wil gaan doen,” vertelt Ronald. “Dan zoek of vind je een dojo, een school of club, die bij je past. De eerste lessen zijn kennismakingen met de sport. Daarna begin je met de basiszaken zoals standen, stoten, trappen en verdedigen. Respect en begrip tonen voor jezelf en de medemens hoort daar ook zeker bij.”

De aanwezige leerlingen waaronder Rein (58), Nick (44), Rosalie (12), Ferry (36), Sven (13), Tygo (14) en Eline (8) kunnen dat beamen. Het is zeker niet zo dat iedereen de termen en bewegingen direct vlekkeloos overneemt, geven ze aan. De training staat dan ook vaak in het teken van herhalen wat de trainer doet. En ook van elkaar leren ze veel.

Dat Ronald over de sport en de kleurrijke geschiedenis van karate onwijs veel te vertellen heeft staat in elk geval buiten kijf. Hij is enorm gepassioneerd over de sport en vertelt vol toewijding over de verschillende traptechnieken, standen en patronen. Toch zeggen beelden meer dan duizend woorden. In onderstaande video zie je dan ook een compilatie van de les die we met de redactie bijwoonden. Bekijk de video en laat je verrassen door de veelzijdigheid, precisie en de passie van karate in Eerbeek!

Ben je geïnteresseerd in de sport en wil je weten of het wat voor je is, kom dan gerust eens langs tijdens een training in Eerbeek of neem contact op met Ronald.

HIER DE FILM