Corona en verenigingen

coronavirus

Beste sport- en beweegaanbieder,

In de Tweede Kamer is er vorige week nog veel gesproken over het coronatoegangsbewijs in sportkantines en clubhuizen. In deze mail informeer ik u over de definitieve invulling. Een aantal punten licht ik even uit.

Vanaf 25 september 2021 geldt het volgende:

Algemeen

•         Het is niet meer verplicht om 1,5 meter afstand te houden. Echter, het advies is nog steeds wel om afstand te houden. Het virus is immers nog steeds aanwezig.

•         De basisregels zoals handen wassen, geen handen schudden, thuisblijven en testen bij klachten en dergelijke zijn nog steeds van kracht.

Coronatoegangsbewijs in sportkantines en clubhuizen

•         Voor gasten die binnen in het clubhuis of de sportkantine zitten en een hapje/drankje nuttigen, is een coronatoegangsbewijs nodig. De check hoeft niet gelijk bij de ingang gedaan te worden, maar mag ook gedaan worden als de persoon in het horecagedeelte plaatsneemt.

•         Het coronatoegangsbewijs is verplicht voor iedereen van 13 jaar en ouder. Vanaf 14 jaar moet het gebruik van het coronatoegangsbewijs samen met het identiteitsbewijs worden gecontroleerd (vanaf die leeftijd mag gevraagd worden naar het ID).

•         Als coronatoegangsbewijs geldt: een volledig vaccinatiebewijs, een herstelbewijs of een testbewijs (van minder dan 24 uur voor de activiteit).

•         Met de Corona Check Scanner kunnen verenigingen/ barpersoneel eenvoudig de controle op de coronatoegangsbewijzen uitvoeren.

•         U kunt ervoor kiezen om in de kantine een aparte afhaalfunctie te creëren. Belangrijk hierbij is dat er een duidelijk afgescheiden gedeelte voor de horeca zichtbaar moet zijn met bijvoorbeeld een lint, tape of een plantenbak. Voor het afhalen van drankjes/hapjes, die vervolgens op het terras of buiten genuttigd worden, is een coronatoegangsbewijs niet nodig.

•         In geval van ‘doorloop’ naar bijvoorbeeld toilet/kleedkamers is tevens geen coronatoegangsbewijs nodig als deze via een van de horeca afgescheiden gedeelte te bereiken zijn.

•         Er geldt geen maximaal aantal bezoekers.

Horecasporten

Let op! Voor zogeheten ‘horeca-sporten’ (denk aan darts en biljart) geldt het volgende:

•         Wanneer de sportbeoefening echt in de horeca plaatsvindt (zoals darts of biljart in een café), dan is een coronatoegangsbewijs nodig.

•         Indien er sprake is van sportbeoefening in een locatie met gemengd gebruik (zoals darts in een verenigingsgebouw), dan gelden de richtlijnen zoals eerder beschreven, waarbij het afscheiden van de horeca-functie mogelijk is.

Handige links

•         Het protocol verantwoord sporten van NOC*NSF is reeds aangepast met de geldende regels vanaf 25 september.

•         Op de website van de Rijksoverheid zijn de spelregels voor sport omschreven. Overigens wordt dit op 25 september nog aangepast op basis van de nieuwe regels (loslaten 1,5 meter).

•         Op de website van de Rijksoverheid is een aparte pagina over het coronatoegangsbewijs.

•         De Tijdelijke regeling maatregelen COVID-19 wordt steeds aangepast op de actuele situatie. De afhaalfunctie zoals hiervoor omschreven, moet hierin nog aangepast worden.

•         Ga vooral naar de website van jullie eigen sportbond. Hier worden vaak ook handige tips gegeven.

Dan nog even dit…

Eind augustus was de aftrap van het preventieakkoord. Dit is een mooie aanvulling op ons bestaande sport- en beweegakkoord. Samen met inmiddels meer dan 25 organisaties uit de gemeente wordt er uitvoering gegeven aan acties die de gezondheid van onze inwoners bevorderen. Sport- en beweegaanbieders dragen hier al voor een belangrijke mate aan bij. Er zijn 3 thema’s: gezond opgroeien, gezonde werkvloer en gezond ouder worden. Heeft u een mooi initiatief dat goed aansluit op de ambities uit het preventieakkoord? Het is mogelijk om hier de komende periode budget voor aan te vragen. Voor meer informatie kunt u mij – of 1 van de andere kerngroepleden (zie link) – altijd benaderen.

Voor nu wens ik u nogmaals een mooi en gezond sportseizoen toe!