Een duik in de wereld van yoga: veel meer dan werken met het fysieke lichaam

yoga

Dit is het eerste artikel van Tessa Valstar, yogadocente bij Yoga Jannu. Maandelijks verdiept zij zich in een ander aspect van de yogawereld en zal zij ons meer vertellen over dit veelzijdige, alsmaar populairder wordende onderwerp, dat veel meer is dan fysiek werken met het lichaam alleen. Ze begint met een verhaal over haar eigen kennismaking met yoga en de vijf kosha’s (lagen) die binnen yoga centraal staan.

“Yoga ben ik gaan beoefenen als puber omdat ik voelde dat ik niet goed ademde en last had van mijn darmen. Het begon voor mij dus allemaal puur om een lichamelijke reden. Ik kon de vinger toen nog niet leggen op het ‘andere’ wat maakte dat ik mij na iedere les weer zo ontspannen maar tegelijkertijd ook opgeladen, energiek en gefocust voelde.

Wat is yoga? Het verbinden van lichaam en geest via de adem… Tja, maar hoe werkt dat? Deze vragen hielden mij bezig.

Door zeer intens met yoga bezig te zijn en trainingen en opleidingen te volgen kon ik bewust ervaren dat yoga gaat over werken met energie. Het doel van yoga is uiteindelijk om ‘de onrust in de geest te temmen’. Yogi’s spreken daarbij ook wel van ‘the monkey mind’: de van-de-hak-op-de-tak springende gedachten in je geest.

In dit artikel zou ik kort en bondig willen uitleggen wat yogabeoefening inhoudt en hoe yoga invloed heeft op je hele wezen. In de yogabeoefening hebben wij het over de vijf kosha’s (of lagen/niveaus) die nauw met elkaar verbonden zijn:

*Anamaya kosha: het fysieke lichaam zoals de spieren, botten en organen. De yogahoudingen, in het Sanskriet ‘asanas’ genoemd, zijn o.a. bedoeld om je lichaam weer helemaal symmetrisch uit te lijnen, ruimte te maken voor de adem en de organen goed te doorbloeden. Dat is de eerste stap in het ‘naar binnen keren’ door heel bewust en aanwezig met je lichaam bezig te zijn. Deze yogahoudingen zijn onlosmakelijk verbonden met het ademen. Dat brengt ons naar het volgende niveau: pranamaya kosha.

*Pranamaya kosha: het energetische lichaam, de energiebanen en onze adem. Door de houdingen uit te voeren in een bepaalde volgorde en op het ritme van onze adem, en door speciale ademhalingstechnieken toe te passen, creëer je ruimte voor de energie (ook wel prana genoemd), zodat de energie vrij kan stromen door het lichaam. Hiermee beïnvloedt je het volgende niveau: manomaya kosha.

*Manomaya kosha: het mentale lichaam, de gedachten en emoties. Door heel bewust te ademen en te bewegen op het ritme van de ademhaling ben je helemaal in het hier en nu en leer je bijvoorbeeld te focussen en je te concentreren.

*Vyanamaya kosha: het intellectuele lichaam, intelligentie en wijsheid. Door studie van de literatuur en de yoga filosofie krijg je een dieper inzicht in het functioneren van je eigen geest en hoe je kunt leren de geest te ‘temmen’.

*Anandamaya kosha: het goddelijke, spirituele lichaam, de universele ziel. Het mediteren brengt je tot inzicht dat emoties van voorbijgaande aard zijn. ‘Je bent niet je emoties’. Je bent verbonden met een groter geheel en kan op dit niveau een sterk gevoel van ‘heel zijn’ ervaren.

Het doel van yoga is om deze koscha’s in harmonie met elkaar te brengen. Je zou yoga beoefenen kunnen zien als een binnenwaartse reis. Vanaf de buitenkant (je lijf) ga je via de geest en de intelligentie naar je ziel. En dan komen we bij de kern: yogabeoefening zorgt voor verstilling, je zintuigen gaan naar binnen, je ‘monkey mind’ wordt getemd. Je ervaart een diepe staat van rust en verbondenheid met de wereld om je heen.

Yoga gaat dus over veel meer dan het werken met het fysieke lichaam. Sterker nog, de eerste vormen van yoga waren eigenlijk vooral gericht op mediteren. Maar daarover meer in een volgend verhaal…”