Een duik in de wereld van yoga: verschillende yogastijlen

pexels-photo-374694

Stel, je besluit te willen beginnen met het nemen van yogalessen. Je vraagt je af welke yogasoorten er allemaal zijn en welke soorten bij jou passen. In dit artikel licht yogadocent Tessa Valstar verschillende yogavormen en -stijlen aan je toe, zodat je zelf kunt bepalen welke vorm voor jou het meest passend is. Ook gaat ze in op de oorsprong van yoga.

De grondlegger van yoga

Wist je dat yoga oorspronkelijk meer gericht was op verstilling en meditatie en niet zo fysiek was als wij het nu in het westen kennen? Yoga werd ook één op één beoefend en Hatha yoga is de eerste vorm van yoga die meer fysiek van aard werd. Een klein stukje geschiedenis: de Indiase geleerde en filosoof Patanjali schreef de yoga sutra’s (fundamentele tekst in de literatuur van de yoga) rond 200 en 400 voor Christus. Hoewel de yogatraditie al eerder mondeling werd doorgegeven en over de filosofie van de yoga ook al geschriften bekend waren, is Patanjali degene die als grondlegger van de yoga wordt beschouwd.

Yoga vandaag de dag

Tegenwoordig zijn er heel veel yogavormen en stijlen. Ik zal in dit artikel de meest gangbare vormen uitlichten, maar deze lijst is lang niet compleet. Blijf zelf op zoek gaan en ontdekken wat bij jou past. Ook speelt bij het kiezen van een yogavorm de leraar een grote rol. Voel jij je veilig en op je gemak? Is de uitleg voor jou duidelijk? Geeft de leraar eventuele opties in de houdingen aan? Volg proeflessen, luister goed naar jouw lichaam, ook ná de les, en wees geduldig. Er is altijd een yogavorm en leraar die bij jou past!

Diverse yogavormen

Hatha yoga: Een rustige, fysieke yogavorm. De zonnegroet is een beroemde series uit de Hatha yoga.

Iyengar yoga: Deze yogavorm is gebaseerd op de bekende B.K.S Iyengar. Iyengar yoga legt de focus op een correct uitgelijnd lichaam. Je blijft langer in een houding staan dan bijvoorbeeld bij Ashtanga yoga en leert de houdingen met grote precisie uit te voeren en te voelen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van allerlei attributen die kunnen helpen om met jouw specifieke lichaam de juiste ruimte en vrijheid te creëren voor het stromen van de ademhaling: kussens, riemen, blokken etc.

Ashtanga yoga: Zeer krachtige vorm van yoga waarbij op het ritme van de adem de houdingen aan elkaar worden geregen in een vaste volgorde (ook wel de primary series genoemd). Het is fysiek de meest uitdagende vorm van yoga. De grondlegger is Sri Pattabhi Jois.

Power yoga: Een energieke vorm van yoga. De houdingen hebben geen vaste volgorde zoals bij Astanga yoga maar volgen elkaar in snel tempo op.

Vinyasa flow yoga: Ligt in de lijn van de vorige twee genoemde yogastijlen met nadruk op de verbinding van de houdingen onderling.

Yin yoga: Dit is een zeer trage vorm van yoga. Je beoefent deze voornamelijk op de grond en je blijft drie tot vijf minuten in een houding. Zo wordt het bindweefsel langzaam opgerekt en gehydrateerd. Dit zou een gunstig effect op de gewrichten hebben.

Yoga nidra: De yogavorm voor mensen die een hele diepe vorm van ontspanning willen leren ervaren. Je beoefent deze vorm liggend en je balanceert op het lijntje tussen slapen en wakker zijn.

Bikram yoga: In een zeer warme (40 graden) en vochtige ruimte volg je een vaste serie van 26 houdingen uit de Hatha yoga. Door het vele zweten voer je sneller afvalstoffen af.

Dru yoga: “De yoga van het hart”. Het hart chakra speelt een zeer belangrijke rol in deze sierlijke en vloeiende vorm van yoga.

Kundalini Yoga, Critical alignement yoga, ik vergeet er vast nog een paar! Recent ontwikkeld is Aerial yoga waarbij je in grote doeken aan het plafond hangt en nu heel populair in Amerika: yoga met geiten! Kortom: genoeg keus. Wil je eens kennismaken met een bepaalde yogavorm, neem dan gerust contact met mij op voor de mogelijkheden.

Deel dit bericht
Aankomende evenementen