Een potje voetballen in rustig looptempo? Kom 6 november naar het Cruyff Court in Eerbeek

max jacco

FC Andarinyo en Sportkompas lanceren Walking Football voor 55-plussers

Een laagdrempelige manier om lekker te bewegen, anderen te ontmoeten en plezier te maken in de buitenlucht, dat is walking football in een notendop. Vanaf 6 november kunnen senioren die in rustig looptempo een potje willen voetballen in Eerbeek terecht. Het initiatief komt van Max Aipassa, mede-oprichter en erelid van FC Andarinyo. Hij klopte met zijn idee aan bij Jacco Peelen, verenigingsondersteuner bij Sportkompas, die direct besloot de schouders eronder te zetten. “Zo’n mooi burgerinitiatief kan ik natuurlijk alleen maar toejuichen!”

Na schooltijd met vrienden een pleintje opzoeken om samen een balletje te trappen en buiten te ravotten. De 67-jarige Max Aipassa kan zich nog levendig herinneren hoe hij daar tijdens zijn lagere schooltijd van genoot. Precies dát gevoel, van samen plezier maken en buiten zijn, wil hij weer tot leven brengen. Door middel van walking football op het Cruyff Court in Eerbeek; een bewegingsactiviteit geschikt voor mannen en vrouwen van alle leeftijden.

Op 6 november a.s. om 9:45 uur is de kick off. Iedereen kan meedoen, benadrukt hij. “Winnen is niet belangrijk. Het gaat echt om het plezier. Het zou toch geweldig zijn als het pleintje hier elke woensdagochtend volstroomt met senioren die zin hebben om samen een balletje te trappen. Kopje koffie vooraf. Gewoon samen plezier maken en in beweging komen, dat is alles wat telt.”

55-plussers activeren

Op het jubileumfeest van FC Andarinyo, waar Max werd gehuldigd als erelid en mede-oprichter van de club, deelde hij zijn gedachten met Jacco, die als verenigingsondersteuner vanuit Sportkompas op het jubileum aanwezig was. “Max kwam naar me toe en vertelde me over zijn idee. Zijn passie voor voetbal spatte ervan af, ik vond hem direct een interessante man,” vertelt Jacco. “Dus ik zei meteen: walking football in Eerbeek, dat gaan we organiseren. Hoe wist ik op dat moment nog niet, maar in mijn rol als verenigingsondersteuner kan ik daar zeker iets in betekenen.”

“Gewoon samen plezier maken en in beweging komen, dat is alles wat telt”

Bovendien is het activeren van senioren een belangrijke ambitie binnen Sportkompas. “Er bestaan al diverse mooie initiatieven in de gemeente, zoals Brummen Beweegt, yoga voor senioren, bridge, 50+ volleybal, enzovoort. Maar Max gaf duidelijk aan dat hij en zijn leeftijdsgenoten de mogelijkheid missen om in Eerbeek lekker een potje te kunnen voetballen,” aldus Jacco. “Wij als Sportkompas beschikken over het netwerk om zo’n initiatief de juiste boost te geven, en de verbindingen te leggen die nodig zijn om dergelijke projecten van de grond te krijgen.”

Kick off op 6 november: laagdrempelige ontmoeting

Zelf is Max altijd lid geweest van FC Andarinyo – hij is één van de oprichters van de club – en heeft hij jarenlang zaalvoetbal gespeeld. Dat het walking football nu onder de vlag van deze vereniging wordt opgericht past geheel bij de visie van de club: verbroedering door middel van sport en bewegen, ongeacht achtergrond, leeftijd of ervaring.

Bij Sportclub Brummen, waar walking football nu sinds een jaar wordt georganiseerd, juichen ze het initiatief in Eerbeek ook enthousiast toe. “Ze denken actief met ons mee en hebben aangeboden om te helpen tijdens de kick off,” aldus Jacco. “Ze leveren een scheidsrechter en een trainer van hun club, zodat we een goede start kunnen maken.”

“Het activeren van senioren is een belangrijke ambitie binnen de gemeente”

Met de kick off op 6 november hopen beide heren dan ook op een mooie opkomst van mannen en vrouwen die op een laagdrempelige manier in beweging willen komen. Niveau, ervaring of achtergrond is niet van belang. Elkaar treffen, activeren en samen plezier maken des te meer. “Wij zorgen voor het benodigde materiaal, een scheidsrechter, trainer en een goede speluitleg,” aldus Max. “En we zorgen dat de koffie klaarstaat. Dus kom gerust naar het Cruyff Court voor een laagdrempelige ontmoeting. Dan trappen we hopelijk samen een balletje!”

Geïnteresseerden zijn op woensdagochtend 6 november van 09:45 tot 11.00 uur van harte welkom op het Cruyff Court aan de Händelstraat in Eerbeek. Deelname aan de kick off én in de eerste 12 weken is gratis. Daarna wordt gekeken hoe het initiatief, eventueel met een laag contributiebedrag onder de vlag van FC Andarinyo, kan worden voortgezet.