Even lekker afkoelen? Dat kan bij zwembad Coldenhove in Eerbeek!

coldenhove

Met de uitzonderlijke temperaturen van deze week die ver boven de 30°C uitstijgen is een verkoelende duik zeker geen slecht idee. En waar kun je dan beter naartoe dan zwembad Coldenhove in Eerbeek? Eline van de redactie sprak met André van Bronkhorst, chef badmeester en afdelingsmanager van het Eerbeekse buitenzwembad.

“De drukste dag van dit seizoen tot nu toe was op zondag 2 juni. Toen mochten we in totaal 1622 bezoekers verwelkomen in ons bad,” vertelt André. Hij praat met gepaste trots over zwembad Coldenhove in Eerbeek, dat ieder jaar vanaf de laatste zaterdag in april tot de eerste zondag van september geopend is. “Als stichting moeten we het toch hebben van de kassa, abonnementen en eventuele sponsoring. Dan is het natuurlijk heel fijn als je goed draait.”

Feiten & cijfers

Gemiddeld trekt Coldenhove op jaarbasis zo’n 30.000 bezoekers. In de lange, hete zomer van 2018 bereikte het zwembad met 40.000 bezoekers zijn hoogtepunt tot nu toe. Daar tegenover staat 2011, met 22.000 bezoekers, als minste jaar. Dat het weer een uiterst belangrijke en bepalende factor is voor een buitenzwembad als Coldenhove staat dan ook buiten kijf.

Met een aandeel van 75% komen verreweg de meeste abonnementhouders uit Eerbeek. 20% is afkomstig uit Dieren. De rest komt uit diverse plaatsen in de omgeving zoals Hall, Brummen, Apeldoorn, Laag Soeren, Loenen en Spankeren. “En dan zijn er ook nog de mensen die de omgeving hier hebben verlaten, maar het bad nog wel blijven sponsoren. Ook verschillende vakantiegangers uit bijvoorbeeld Oosterbeek, Volendam, Voorschoten, Gouda en Haarlem zien we ieder jaar terug. Wat dat betreft kunnen we rekenen op trouwe bezoekers.”

Trotse vrijwilligers

Kenmerkend voor Coldenhove is de inzet van de medewerkers die veelal vrijwillig hun steentje bijdragen aan het bad. “Het is uniek dat er in de gemeente Brummen nog een buitenbad is. Een aantal mensen heeft zich daar heel hard voor gemaakt en we houden dit bad draaiende met alle middelen én mensen die we hebben. Daar zijn we trots op,” aldus André.

Eén van de dingen waarmee ze momenteel druk zijn bij Coldenhove is het verbeteren van de parkeergelegenheid. “Zeker op een drukke dag merk je dat de parkeerplekken beperkt zijn, dus daar willen we graag wat aan doen. We zijn op dit moment aan het kijken naar de mogelijkheden.”

Van triatlon tot discozwemmen: kom jij ook naar Coldenhove?

Uiteraard kom je als banenzwemmer volledig aan je trekken bij zwembad Coldenhove. Maar ook voor méér dan dat kun je in het buitenbad terecht. “Als het warmer is dan 25°C blijven we op de vrijdagavond langer open voor het discozwemmen. En op 29 juni werd ons diepe bad gebruikt voor de triatlon van Eerbeek. Het was die dag erg warm, dus er waren een hoop toeschouwers. Erg leuk!” aldus André.

Wil je meer weten over zwembad Coldenhove? Kijk dan op www.zwembadcoldenhove.nl of kom gewoon eens langs. Je bent van harte welkom voor een verfrissende duik!

foto aangeleverd door zwembad Coldenhove