Gekwalificeerde trainers voor amateurclubs steeds schaarser

pexels-photo-262524

“Veel mensen kunnen een team wel een uur bezig houden. Maar het productief overdragen van kennis en het goed uitleggen van het spel en de regels is een vak apart,” is te lezen in een artikel op Nu.nl. Volgens dit artikel wordt het voor verenigingen zoals voetbalclubs en handbalclubs steeds lastiger om gekwalificeerde trainers te vinden. Dit probleem komt voort uit het groeiende aantal jongeren – dat zichzelf wil verbeteren en écht wil leren – dat zich aansluit bij een sportclub.

Deze conclusie komt voort uit een onderzoek van het Mulier Instituut; een onderzoekscentrum voor sport in Nederland. Honderden amateurclubs vulden een formulier in waaruit bleek dat de problemen met het vinden van geschoolde en gekwalificeerde trainers de afgelopen twee jaar flink zijn toegenomen.

Het probleem ligt niet bij het vinden van vrijwilligers, want die zijn er volgens het instituut genoeg. Het gaat volgens het instituut om de wens van de amateursporters om echt iets te leren en verder te komen. Dat worden namelijk steeds belangrijkere doelen in de amateursport. En om aan die wens te kunnen voldoen, hebben trainers bepaalde pedagogische vaardigheden en kennis nodig.

Daarbij komt dat er de laatste jaren steeds meer jongeren zijn die zich aansluiten bij een amateurclub. De interesse van jongeren in sporten als voetbal, hockey en zwemmen neemt toe en dat vraagt dus om meer trainers die aan de vraag van deze jongeren – die graag beter willen worden en echt iets willen leren – kunnen voldoen.

Volgens het CBS bestaan er in Nederland meer dan 28.000 officiële sportverenigingen en zijn er meer dan vijf miljoen mensen die bij deze verenigingen aan sport doen. Voor meer dan driekwart van deze verenigingen geldt dat zij trainingen of lessen aanbieden waar geschoolde coaches of trainers voor nodig zijn.

Hoe zit het bij jouw club?

Heb jij training van een gekwalificeerde trainer? Of misschien ben je zelf wel een trainer? We zijn benieuwd hoe jij tegen dit groeiende probleem aankijkt en hoe jouw vereniging of club dit soort eventuele tekorten aan gekwalificeerde trainers opvangt. Laat gerust je reactie achter via redactie@stichtingsportkompas.nl!