Gezond Eten door Bertine Lenitink Foodcoach

IMG_20220309_122907

 In 2022 gaan we het anders doen. Hoe bouw je een recept om zodat het past binnen Richtlijnen Goede Voeding? Gezond Eten geeft je namelijk gezondheidswinst!

Zelf kan je straks aan de slag met de volgende 14 tips: 

  1. Gebruik CACAO of KANEEL in plaats van suiker als smaakmaker in toetjes.
  2. Cake, gebak en hartige taart kan je maken met VOLKORENMEEL of HAVERMOUT in plaats van bloem.
  3. Laat het suiker in de cake of taartbodem weg maar kies voor BANAAN, DADELS of ander fruit.
  4. Room kan je vervangen door KWARK als je een taart gaat bakken.
  5. ZWARTE BONEN in brownies in plaats van bloem.
  6. Ga je ijs of chocolademousse maken, kies dan eens voor AVOCADO of BANAAN in plaats van room.
  7. Je kan boter in de cake weglaten en deze vervangen door YOGHURT of KWARK.
  8. Kies voor COURGETTE in plaats van witte pasta.
  9. Laat boter of kokosolie staan maar kies voor (vloeibare) OLIE voor hartige taart.
  10. Je kan heel goed VOLKORENWRAPS gebruiken in plaats van een pizzabodem.
  11. EDELGISTVLOKKEN in plaats van geraspte kaas in quiche of op een pizza.
  12. Wist je dat je ook heel goed PEULVRUCHTEN in plaats van vlees kan gebruiken in   burgers?
  13. Geen room maar RICOTTA of HÜTTENKÄSE in quiche of taart.
  14. Je kan soep binden met PEULVRUCHTEN OF AARDAPPEL in plaats van room.

Pizza…. Ongezond????? Ok… de meeste pizza’s bevatten te veel zout, te veel vet en bevatten veel calorieën. Dat kan zeker anders. Op deze manier kan je een pizza als lunch eten of bijvoorbeeld als hapje op tafel zetten tijdens een verjaardag.

Tortizza

Bereidingstijd in minuten

Bereiden ongeveer 15 minuten + 10 minuten oventijd

Voor 2 persoon

4 volkorenwraps

8 el pesto

1 courgette, in dunne plakken

20 honingtomaatjes, gehalveerd

mozzarella

pijnboompitjes

Bereiden

Stap 1

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Stap 2

Besmeer de wraps met pesto en beleg met de courgette, honingtomaatjes, mozzarella en pijnboompitjes.

Stap 3

Bekleed een bakplaat met bakpapier en leg de tortizza’s erop. Bak ze ongeveer 10 minuten, tot ze goudbruin en krokant zijn.

Variatietip:

  • Maak je eigen groentepassata door gebakken courgette en aubergine te pureren en als basis te gebruiken.
  • Varieer naar wens met de groenten op de tortizza. Probeer bijvoorbeeld eens dunne plakken gegrilde aubergine.
  • Garneer de tortizza met rucola of veldsla.

Op deze manier krijg je minder zout, minder vet, minder calorieën en meer vezels binnen dan wanneer jij voor een standaard pizza kiest. Bewust Genieten dus!

Deel dit bericht