Bertine Lentink | Gedreven diëtiste met een passie voor sport

Bertine Lentink

Kom je bij Bertine omdat je af wilt vallen, dan wordt je tijdens de intake meteen mee naar buiten genomen om te wandelen. Waarom zittend praten als het ook bewegend kan? Afvallen en bewegen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en dat wil Bertine vanaf het eerste moment uitdragen.

Wat is gezond eten volgens Bertine?

Vooral niet lijnen! Ga niet minder eten, want daar krijg je honger van. Eet je maar één boterham ‘s ochtend omdat je af wilt vallen? Grote kans dat je om 9:00 uur  alweer honger krijgt. ‘Eet meer!’, aldus Bertine. Eet voldoende en zorg dat je 2-3 uur kunt overbruggen. Leer luisteren naar je lichaam en eet naar behoefte. Ontzeg jezelf niets, want dan ga je er juist naar verlangen. Vind je dat je geen patat mag eten? Wedden dat je elke keer als je langs de patatkraam komt, zin krijgt in patat? Eet wat je wilt, alles mag, is het devies van Bertine. Want als je alles mag, hóef je het niet perse.

Eet volgens de basis. Je hebt boterhammen nodig voor de vezels, groenten en fruit voor de vitamines en zuivel voor calcium. Alle voedingsstoffen die vermeld staan in de schijf van vijf heeft je lichaam nodig. Meer niet. Maar wat het zo moeilijk maakt, is dat in de supermarkt zoveel producten liggen die je níet nodig hebt. Die koekjes heb je echt niet nodig, en dat stuk chocola of dat vruchtendrankje ook niet. Als je dat gewoon laat staan, is er niets aan de hand. Eigenlijk is het heel simpel, maar omdat het slechte eten overal is en mensen het zichzelf moeilijk maken doordat ze gaan lijnen, wordt het moeilijk.

Eet bewust en geniet ervan

Je mag dus alles! Maar wees je bewust van de hoeveelheden. Is het nodig om twee bolletjes ijs te nemen of is één bolletje ook voldoende? Is het nodig om álles te eten als je naar een all in restaurant gaat of ga je lekkerder naar huis als je kleinere porties gegeten hebt van dat wat je écht lekker vindt? Bij een BBQ kun je gewoon mee doen, maar je hoeft niet én vier stukken vlees, een flinke portie aardappelsalade en dan ook nog eens een half stokbrood met kruidenboter te eten. Je kunt ook gewoon één lekker stuk vlees eten, een frisse salade erbij en één stokbroodje. Waarschijnlijk ga je dan zelfs met een prettiger gevoel naar huis dan wanneer je eigenlijk teveel gegeten hebt. Dus: neem een kleine portie en geniet daarvan!

Gedragspatronen veranderen

Maar afvallen én op gewicht blijven, gaat verder dan een goed eetpatroon op zich. Daarom noemt Bertine het programma dat zij aanbiedt om af te vallen ook geen dieet, maar een levenswijze. Waar het om gaat is dat bepaalde patronen en gedragingen moeten veranderen. Stel: je trekt elke dag eerst je rechterschoen aan en dan pas je linker. Probeer dat nu dan eens andersom te doen. Begin eerst eens met je linkerschoen aan te trekken. Verander dat en je zult ervaren hoe moeilijk het is om gedrag te veranderen.

En dat is met eten en drinken net zo. Wat je eet, wanneer je eet, waarom je eet, hoeveel je eet. Dit doe je allemaal op een bepaalde manier omdat je het zo gewend bent. Maar dat het een gewoonte is, weet je niet omdat je het altijd zo doet en je je daar niet bewust van bent. Pas als je het gaat veranderen weet je dat het een gewoonte is, omdat je er dan bij na gaat denken en je er dus bewust mee bezig bent. Pas oude gewoontes aan en je bent al een heel eind!

Het wennen aan een ander en gezonder levenspatroon, oftewel: gedragsverandering,  staat aan de basis van afvallen en op gewicht blijven. Dat Bertine dit toepast bij haar manier van werken is uniek. Zij is namelijk de enige diëtist die de opleiding gedragsverandering van Duwtje gevolgd heeft. Bertine helpt je bij het ontdekken van ‘foute’ patronen en deze om te zetten naar ‘gezonde’ patronen, zodat het eerder een manier van leven wordt dan een dieet.

Bewegen is gezond

Zoals gezegd gaat het bij Bertine om de combinatie van eten en bewegen. Een gezond gewicht willen hebben betekent gezond eten, maar ook bewegen! En dat bewegen hoeft niet perse een hele intensieve work-out te zijn, dat kan ook gewoon lekker wandelen zijn. Wandelen is eigenlijk ideaal, het kan overal en je hoeft er niet eens schoenen voor te kopen!

Doen wat bij jou past, daar gaat het om. Mensen gaan vaak fanatiek sporten als ze gaan lijnen, terwijl ze dat eerder niet deden. Dat houdt niemand vol. Het is belangrijk dat je sport op een manier die bij je past. Ook daar heeft Bertine oog voor. Ze geeft groepstrainingen én personal training. Sporten bij Bertine is laagdrempelig. Iedereen kan meedoen, ook als je een paar jaar niet gesport hebt, zwanger bent of net een kindje gekregen hebt.

Persoonlijke aandacht

Bij Bertine krijg je persoonlijke aandacht. Ze kijkt naar wat goed voor jou en jouw lichaam is en past daar de training op aan. Ben je jarig of heb je net een kindje gekregen? Dan krijg je zomaar een kaartje! Ben je geblesseerd? Dan hoef je de gemiste lessen niet te betalen. De sfeer in de groepen is prettig, er zijn zelfs al vriendschappen uit ontstaan. Die gemoedelijkheid wil Bertine graag behouden, ook als de praktijk uit zou breiden. Haar doel? Het promoten van een gezonde levensstijl en daarvan genieten!

Iedereen die zich bij Bertine aanmeldt krijgt het boek ‘Eet als een expert’ cadeau. Dit is geen dieetboek, maar een boek dat op heldere wijze uitlegt wat gezonde voeding nou eigenlijk inhoudt en praktische tips geeft over voeding, inclusief recepten.

Ben jij overtuigd en wil je ook een gezonde levensstijl ontwikkelen? Meld je dan hier aan.

Deel dit bericht
Aankomende evenementen