Golfclinic Engelenburg Golf & Country club

Golfclinic (2)

Voor wie altijd al eens kennis wilde maken met golfen was het weekend van 15 en 16 juni dé gelegenheid om dit te kunnen doen. Golf & Country club Engelenburg in Brummen hield in dat weekend meerdere golfclinics voor iedereen die kennis wilde maken met de golfsport en golfclub. Nick van de redactie nam ook deel aan deze clinic om te kijken hoe het er aantoe gaat bij de golfclub. Hij sprak ook met Wessel, bestuurslid van de vereniging, over de vereniging zelf.

Rond een uur of één in de middag verzamelden de deelnemers van de clinic zich bij Kasteel Engelenburg in Brummen. Na een warm ontvangst werd er plaatsgenomen op het terras aan de achterkant van het hotel. Op het terras was het uitzicht op de golfbaan en de natuur prachtig. Het weer was schitterend en de omstandigheden waren perfect voor een golfmiddag.

Golfclub Engelenburg, opgericht in 1988, is een relatief kleine golfclub met zo’n 200 leden. De gezellige vereniging heeft één van de mooiste accommodaties van Nederland en telt 9 holes. Door veel waterhindernissen en lastige obstakels zijn het lastige holes en kan er hier en daar een golfbal het water in verdwijnen.

Na de ontvangst was het tijd om kennis te gaan maken met golfen. De gehele groep, bestaand uit 10 personen en 4 begeleiders, begon op de ’putting green.’ Het kleine veldje bevatte een aantal putholes waar je het ‘putten’ kon oefenen. Putten, de laatste aantal slagen van een hole, wordt als belangrijkst en lastigst gezien onder de golfers. ‘’Je speelt met golf alleen tegen jezelf en dat kan af en toe flink frustrerend zijn, vooral bij het putten.’’ Aldus Wessel, bestuurslid en liefhebber van de sport. De basisslagen van de put werden uitgelegd en voorgedaan. Het was daarna aan de deelnemers om zelf te ervaren hoe het putten gaat.

Na het putten gingen de deelnemers naar de ‘driving range.’ Deze driving range is een afgelegen veld, speciaal bestemd voor het slaan van ballen over langere afstanden. Er staan meerdere Tee’s (afslagplaatsen) waar je de ballen vandaan kan slaan met een behoorlijk aantal mensen tegelijk. Dit is de perfecte manier om de slagen op lagere afstand te oefenen.

Na flink wat ballen weg te hebben geslagen op de driving range ging de gehele groep gezamenlijk een hole lopen. De ultieme ervaring van de golfsport is natuurlijk om te zien hoe zo’n hole eruitziet en wat er allemaal nodig is om zo snel mogelijk van A naar B te komen. Elke deelnemer mocht ook een aantal slagen doen op weg naar de hole (het putje waar de bal uiteindelijk terecht moet komen.) Na ook veel uitleg over de best mogelijk strategieën was de golfclinic geslaagd tot een einde gekomen.

Na afloop van de clinic was er nog tijd om gezellig na te praten en een sfeerimpressie te krijgen van deze gezellige en tegelijkertijd professionele golfclub. Ondanks dat de golfclinic zich vooral bezig hield met het kennis maken van de golfsport zelf, kregen de deelnemers ook een indruk van de golfclub en omgeving. Na het napraten onder het genot van een drankje kreeg iedereen een golfbal mee naar huis en was het tijd om huiswaarts te keren. Al met al een geslaagde clinic die een mooi en realistisch beeld gaf van de golfsport, maar zeker ook van de vereniging.

Golfclub Engelenburg start vanaf 1 september met ‘golfstart,’ een opleidingstraject voor de beginnende golfer. Hierin worden de basiselementen uitgelegd en wordt er een basis gelegd om een goede golfer te worden. De Golfstart wordt gegeven op 8, 15 en 29 september en op 6 en 13 oktober. Iedere beginner, maar ook wat meer ervaren spelers zijn van harte welkom bij Golfclub Engelenburg. Kijk voor meer informatie op hun website.