Internationale Dag van de Rechten van het Kind: sport is voor ieder kind

rechtenvanhetkind

Elk jaar wordt op 20 november de Internationale Dag van de Rechten van het Kind gevierd. Voor stichting Sportkompas een mooi moment om in te haken op het recht dat ieder kind heeft op sporten en/of bewegen. Wij vinden namelijk dat sporten, bewegen en spelenderwijs plezier maken voor ieder kind – ongeacht leeftijd, gezondheid, cultuur, afkomst of inkomen van de ouders – mogelijk moet zijn. Daar maken wij ons dan ook hard voor.

Sport, bewegen en gezondheid onder inwoners van de gemeente Brummen stimuleren en op die manier de leefbaarheid in alle dorpen en kernen in de gemeenschap vergroten; dat is in een notendop de missie van stichting Sportkompas. Een belangrijk onderdeel daarvan is het bieden van mogelijkheden om te sporten en te bewegen voor kinderen. Want uit onderzoek blijkt: wie al jong begint met sporten en daar plezier aan beleeft, blijft dat voor de rest van zijn of haar leven doen.

Daarom vinden wij het belangrijk dat elk kind in de gemeente Brummen de mogelijkheid heeft om te sporten, spelen en/of bewegen, ongeacht factoren als bijvoorbeeld een beperking of het inkomen van de ouders. Helaas is het niet voor elk kind vanzelfsprekend om wekelijks met de voetbalschoenen richting de sportvelden te fietsen, met vriendjes en vriendinnetjes in het zwembad te plonsen of om deel te nemen aan sport- en spelmiddagen. Soms zijn de financiële middelen van de ouders ontoereikend of heeft het kind bijvoorbeeld een handicap waardoor deelname aan een ‘reguliere’ sport niet mogelijk lijkt.

Sportservice helpt

Sportservice is onderdeel van stichting Sportkompas en bestaat uit een team van onder andere een verenigingsondersteuner, een combinatiefunctionaris voor sport op scholen en een buurtsportcoach. Bij dit team kunnen inwoners van de gemeente Brummen terecht met al hun vragen omtrent sport, bewegen en gezondheid: óók als het gaat om sport- en beweegmogelijkheden voor kinderen voor wie dat niet vanzelfsprekend is. De professionals van Sportservice kunnen een helpende hand bieden bij vraagstukken die bijvoorbeeld te maken hebben met financiële middelen, integratie en handicaps. Daarnaast organiseert Sportservice regelmatig (gratis) activiteiten voor kinderen waarbij sport, bewegen en plezier maken centraal staan. Iedereen is welkom!

Op die manier wil stichting Sportkompas ernaar streven dat elk kind in de gemeente Brummen de mogelijkheid krijgt om kennis te maken met het leuke van sporten. Ook als er vanuit de ouders geen financiële middelen voorhanden zijn, kan er met hulp of advies van Sportservice vaak veel bereikt worden.  Wil jij graag in contact komen met Sportservice? Dan kun je altijd een mailtje sturen naar sportservice@stichtingsportkompas.nl.

Meer informatie over de Internationale Dag van de Rechten van het Kind

De Internationale Dag van de Rechten van het Kind is op 20 november 1989 in het leven geroepen door UNICEF en de Verenigde Naties. Op deze dag werd er een verdrag aangenomen waarin de basisrechten van alle kinderen ter wereld zijn vastgelegd. Daarbij kun je onder andere denken aan het recht op onderwijs, eigen geloof en cultuur, een naam en nationaliteit, het recht op bescherming tegen mishandeling en geweld en het recht op veilig drinkwater. Daarnaast zijn zaken als het recht op spelen, goede gezondheidszorg en een veilig en gezond leven opgenomen in het verdrag.

Jaarlijks worden er op 20 november allerlei activiteiten georganiseerd om te herinneren dat er speciale rechten zijn voor kinderen. Wil je hier meer over weten, dan verwijzen wij je graag naar deze pagina.