Je ‘moet’ eigenlijk sporten, maar de bank lonkt… Lifecoach Laura Schoemaker geeft tips

laura sensus meus ander formaat

Je hebt een druk weekend gehad dat volgepland was én de eerste werkdagen van de week zitten er alweer op. Vanavond staat er alweer wat op je agenda: het is namelijk je wekelijkse sportavond! ‘Pff…..te moe om te gaan, echt geen zin’ is je gedachte… en de bank lonkt. In dit artikel geeft lifecoach Laura Schoemaker je meer inzicht in de manier waarop je met je gedachten je motivatie om te gaan sporten kunt beïnvloeden.

Je denkt bij jezelf: ‘Een keertje overslaan, da’s toch niet zo’n ramp?!’ Vooruit, je geeft toe aan deze gedachte. Je installeert je lekker op de bank met een heerlijke kop thee en je favoriete Netflix-serie. Maar dan begint het toch wat aan je te knagen. Tijdens de serie ben je steeds vaker met je gedachten bij het sporten. Het feit dat je aan je vermoeidheid hebt toegegeven voelt niet prettig. Dat gevoel komt voort uit je gedachten. Uiteindelijk merk je dat de vermoeidheid niet minder wordt. Ook merk je dat je kritiek op jezelf levert over het feit dat je (wéér) niet bent gaan sporten. Door deze niet-helpende gedachten en het onbevredigende gevoel stel je jezelf de vraag: ‘Hoe kan ik mijzelf, ook als ik vermoeid ben, toch motiveren om te gaan sporten?’

Bewustwording

Wist je dat op de bank zitten en tv kijken vermoeidheid niet wegneemt? Naar een beeldscherm kijken vraagt namelijk juist véél van je hersenen. Bedenk maar eens dat hetgeen je ziet, hoort, de verhaallijn, inhoudelijke boodschap en de personages allemaal via je hersenen moeten worden geanalyseerd en samengevoegd tot één voor jou herkenbaar ‘verhaal’. Kun je je voorstellen dat je juist psychisch meer vermoeid maakt? Ook is het goed om je te realiseren dat onze vermoeidheid vaker psychisch dan lichamelijk van aard is. Velen van ons oefenen een zittend beroep uit en ook bij veel andere dagelijkse bezigheden hoeft ons lijf niet heel hard te werken.

Zelfonderzoek & Tips

Stel jezelf eens de volgende vraag: ben ik gaan sporten…

  • omdat het voor mij een sociale aangelegenheid is?
  • om af te vallen?
  • om mijn hoofd even leeg te maken?
  • om mijn lichaam in shape te houden?
  • omdat ik een einddoel voor ogen heb waar ik naar streef?
  • om mijn conditie te verbeteren?

Als je antwoord hebt op bovenstaande vraag, stel jezelf dan ook eens de volgende vraag: is dit voor mij nog steeds de reden om te sporten?

De volgende tips kunnen je helpen:

  • Vraag jezelf af: beoefen ik een sport die ik werkelijk leuk vind of ben ik blijven doen wat ik vanaf mijn opvoeding heb gekozen? En past deze sport op dit moment in mijn leven bij mij?
  • Beoefen eens een andere sport, ga eens ‘out of the box’ om nieuwe ervaringen op te doen.
  • Bedenk een (gezonde) beloning voor jezelf als je je sportactiviteit hebt volbracht.
  • Schrijf de voor- en nadelen op om wel én niet te gaan sporten. Denk daarbij zowel aan de korte als aan de lange termijn-effecten.

Nu je je bewuster bent van mogelijke redenen die je tegenhouden, kun je naar aanleiding hiervan ook bewust meer helpende gedachten formuleren om jezelf te motiveren om toch te gaan sporten. Want ook nu geldt weer …je gedachten doen meer dan je denkt!

Een stok achter de deur

Soms kan het helpen om een stok achter de deur te hebben. Zo kun je vaste groepslessen volgen, waardoor je weet dat er ook mensen zijn die je zullen missen. Je kunt samen met een vriend(in) gaan. Of hulp van een sportcoach inschakelen om je op weg te helpen. Blijft sporten toch een ‘gevecht’, dan kun je gerust eens langsgaan bij een lifecoach om samen je overtuigingen te onderzoeken.

Deze tip komt van lifecoach en therapeut Laura Schoemaker

“Graag stel ik mij even voor. Mijn naam is Laura Schoemaker en ik ben werkzaam als lifecoach & therapeut vanuit mijn eigen praktijk Sensus Meus, die gevestigd is in Brummen. Sensus Meus betekent in het Latijns: Mijn gevoel, mijn besef. Het gevoel en het besef staan centraal binnen alle hulpverleningsvormen die praktijk Sensus Meus biedt.

In mijn praktijk help ik mensen bij het onderzoeken van de (mogelijke) oorzaken van hun klachten, problemen of levensvragen. We gaan samen aan de slag om inzicht te verkrijgen in de eigen denkwijze en het gedrag om een veranderingsproces in gang te zetten. Zo hervind je de balans én de authenticiteit in je leven.

Naast individuele trajecten vind ik het leuk om trainingen voor groepen te geven. Ik ben namelijk van mening dat onderlinge herkenning en steun ook een belangrijke bijdrage leveren aan de verandering bij de individuele mens!

Sensus Meus is er dan ook voor jong en oud, man en vrouw, voor de werkende en niet-werkende. Dus gewoon voor iedereen!

Meer weten? Neem dan gerust een kijkje op mijn website www.sensusmeus.nl, stuur een mailtje naar info@sensusmeus.nl of neem contact met mij op via 06-45286981.

Wie weet… tot ziens!
Groet Laura Schoemaker”

Deel dit bericht
Aankomende evenementen