#Langsdelijn bij JBV Le Pionnier

0124176_Leden_JBV_Le_Pionnier_in_hun_nieuwe_clubkleding

In onze rubriek #langsdelijn gaan wij maandelijks naar een wedstrijd of evenement toe en maken daar een verslag van. Deze keer ging Nick van de redactie langs bij Jeu de Boules vereniging Le Pionnier in Brummen. De leden van Le Pionnier kregen een training van een ervaren Jeu de Boules speler.

Jeu de Boules door de jaren heen

Iedereen heeft wel eens van Jeu de Boules gehoord, maar de meeste mensen hebben het nog niet in sportvorm gespeeld. Wie aan Jeu de Boules denkt, denkt gelijk aan Frankrijk en aan de campings waar deze sport vaak beoefend wordt. Jeu de Boules is echter ontstaan in de tijd van de Grieken en de Romeinen. Het klinkt misschien wel Frans, maar het is geen Franse uitvinding. Bij Jeu de Boules, of Petanque als we de officiële term aanhouden, is het de bedoeling om met metalen ballen zo dicht mogelijk bij het ”but” te gooien. Het but is een klein, opvallend houten balletje die men als eerst de baan op gooit. De spelers staan in een zelf getekende cirkel en het but mag daar 6 tot 10 meter vandaan liggen. Vaak wordt er in teams gespeeld en zijn er twee teams die tegen elkaar strijden. De teams gooien net zolang totdat zij ”liggen”. Dit houdt in dat zij een bal hebben gegooid die het dichstbij het but ligt.

Een groepje enthousiaste mensen, die de sport al hadden leren kennen en al regelmatig toernooien speelden, besloten om een Jeu de Boules vereniging in Brummen op te richten. Dit gebeurde op 15 november 1993. De vereniging kreeg de naam “Le Pionnier” wat “baanbreker” betekent. Le Pionnier telt ongeveer 30 leden en speelt haar wedstrijden en trainingen op dinsdag- en zondagavonden op Sportpark de Hazenberg in Brummen. De onlangs vernieuwde accommodatie telt drie banen en een ietwat klein, maar gezellig clubhuis.

De trainingsavond

Op dinsdagavond was het weer tijd voor een training voor de leden van Le Pionnier. Voordat de training begon was er, zoals voor elke training, even tijd voor een praatje en een kopje koffie in het clubhuis. Na alweer het derde kopje koffie en het toch wat lange praatje vroegen de leden zich dan ook af: ”Waar blijft onze trainer eigenlijk?” Waar de trainer de week ervoor stipt optijd was, was hij nu nergens te bekennen. ”Dan gaan we toch zelf maar beginnen? We hebben geen trainer nodig joh!” riep men met een knipoog geroepen in het clubhuis. De leden gingen naar buiten en begonnen met partijtjes tegen elkaar te spelen.

Er was al uitgegaan van een trainerloze training toen er na drie kwartier nog steeds geen trainer aanwezig was. Niets bleek minder waar toen de trainer alsnog verscheen op Sportpark de Hazenberg. Hij was in slaap gedommeld en werd te laat wakker. Ondanks dat kwam hij nog wel speciaal voor de leden van Le Pionnier naar Brummen toe. De training begon wat later, maar iedereen wilde wel graag nog wat leren. Deze training werd de Demi-Portée aangeleerd. Dit is een halfhoge worp die erg handig is om zo dicht mogelijk bij het but te komen. Per worp zag je de verbetering die de leden maakten en het zag er steeds mooier uit.

De training kwam tot een eind en de spelers gingen naar huis of bleven nog even wat drinken. Iedereen kreeg de Demi-Portée beter onder de knie en konden met een voldaan gevoel naar huis.

Jeu de Boules voor jou

Is Jeu de Boules wat voor jou? Er is nog ruimte voor nieuwe leden bij JBV Le Pionnier. Iedereen is welkom, van jong tot oud. Je kunt altijd een keer langskomen op Sportpark de Hazenberg en kijken hoe het er bij Le Pionnier aan toegaat. Kijk voor meer informatie op de website van Le Pionnier!

Bekijk hieronder wat beelden van deze training.