Nationale Diabetes Challenge in Brummen en Eerbeek

Nationale-Diabetes-Challenge Brummen Eerbeek

Doe mee met de Nationale Diabetes Challenge! Deze wandel challenge is een laagdrempelige manier om meer te bewegen en de gezondheid te verbeteren. Het is speciaal bedoeld voor mensen met een chronische ziekte zoals diabetes, maar ook mensen die om andere (gezondheids)redenen meer aan beweging willen doen zijn uiteraard van harte welkom om mee te lopen. Meld je vandaag nog aan via www.nationalediabeteschallenge.nl/sskloopt en loop mee vanaf 6 mei!

Wat is de Nationale Diabetes Challenge?

De Nationale Diabetes Challenge wordt door het hele land georganiseerd. Het is een initiatief van de Bas van de Goor Foundation (BvdGF) en heeft als doel om de gezondheid van de deelnemers te verbeteren. Dit jaar wordt de NDC alweer voor de vijfde keer georganiseerd; voorgaande jaren was de wandel challenge een groot en landelijk succes.

De challenge begint in Brummen/Eerbeek op maandagavond 6 mei en duurt 20 weken waarin iedere week gezamenlijk op de maandagavond wordt gewandeld. Wandelen is één van de meest laagdrempelige manieren om in beweging te komen én heeft talloze gezondheidsvoordelen. Denk aan conditieopbouw, afvallen en een verbeterde darmwerking, maar ook aan een fitter en energieker gevoel en een verbeterde diabetesregulatie.

In de gemeente Brummen doen we dit jaar voor het eerst mee met de NDC. Met deze deelname willen wij inwoners van de gemeente met diabetes of een andere chronische ziekte de mogelijkheid bieden om op een laagdrempelige, prettige manier meer aan beweging te doen. Wekelijks wordt er (bij voldoende animo) vanuit Eerbeek én vanuit Brummen een mooie wandeling gemaakt van +/- 5 tot 10 kilometer. Tijdens de wandelingen lopen professionals mee zoals een fysiotherapeut, een diëtist, een praktijkondersteuner, medewerkers van stichting Sportkompas en andere vrijwilligers. Indien nodig worden op basis van ervaring en conditie meerdere groepen gevormd, zodat iedere deelnemer op zijn of haar eigen tempo mee kan lopen.

Lokale werkgroep met verschillende disciplines

Stichting Sportkompas heeft in samenwerking met partners uit de gemeente het initiatief genomen om de deelname aan de challenge op te zetten en deze verder vorm te geven. De werkgroep die dit heeft gerealiseerd bestaat naast Femke Grolman van Sportservice (stichting Sportkompas) uit Fysiotherapie Brummen, Fysiotherapie Eerbeek & Loenen, Buurtzorg Brummen, Praktijk voor Podotherapie Arendse, voedingsdeskundige Petra Vennik (Gezond met Voeding) en Brummen Beweegt.

Daarnaast is er contact gelegd met diverse huisartsenpraktijken, praktijkondersteuners, diëtisten en fysiotherapeuten om via de eerstelijnszorg de doelgroep voor deze challenge optimaal te kunnen bereiken. Hier is met veel enthousiasme op gereageerd.

Meedoen met de Nationale Diabetes Challenge in Brummen/Eerbeek?

Geef je op voor deelname aan de Nationale Diabetes Challenge via www.nationalediabeteschallenge.nl/sskloopt. Op die website is tevens meer informatie te vinden over de challenge. De kosten voor deelname aan het gehele traject van 20 weken bedragen slechts € 5,00.

Heb je vragen over de Nationale Diabetes Challenge? Stel je vraag door onderstaand formulier in te vullen en/of mail naar femke@stichtingsportkompas.nl.