Netwerkbijeenkomst NSW: belangrijke gezondheidsvraagstukken en de visies van experts

diabetes

Het is alweer even geleden dat de Nationale Sportweken georganiseerd werden. Tijdens deze weken werden er tal van (gratis) activiteiten georganiseerd in de gemeente Brummen die allemaal met gezondheid, bewegen en sporten van doen hadden. Ook werd er een netwerkbijeenkomst georganiseerd voor hoofdzakelijk zorgaanbieders met als doelstelling: elkaar beter leren kennen én het nut van bewegen tot op latere leeftijd inzien. Er werden belangrijke gezondheidsvraagstukken besproken waarbij experts vertelden over hun visie op deze onderwerpen. Ook werd er een initiatief gestart om de Nationale Diabetes Challenge ook in de gemeente Brummen op te kunnen tuigen.

Tijdens de bijeenkomst was huisarts Marcel Kerkoven aan het woord over ‘positieve gezondheid’. De vragen die daarbij centraal staan zijn: “Waar word ik gelukkig van en wat heb ik daar voor nodig?” Marcel stipte aan dat het een goed idee is om uit te gaan van wat mensen nog wel kunnen, in plaats van je te laten belemmeren door wat niet meer kan. Ook sprak hij over samenwerkingen met sportverenigingen en de mogelijkheden van een beweegloket.

Ook fysiotherapeut Suzan Smit was tijdens de bijeenkomst aanwezig. Zij nam de aanwezigen mee in een verhaal over sarcopenie; de afname van spierkracht. Dit proces wordt al op veel jongere leeftijd ingezet dan vaak gedacht wordt. Minder spierkracht en een verminderde conditie hebben bovendien consequenties voor ons totale welbevinden. Een belangrijke vraag binnen dit thema is dan ook: kan de afname van spierkracht worden vertraagd door goed te blijven bewegen?

Tot slot was Marielle Durieux aanwezig om te vertellen over de Nationale Diabetes Challenge van de Bas van de Goor Foundation. Met de NDC moet een structurele bijlage geleverd worden aan de kwaliteit van leven van mensen met diabetes in Nederland, door middel van het organiseren van wandelingen. Dit heeft buurtsportcoach Femke Grolman van stichting Sportkompas geïnspireerd om zelf meteen een oproep te doen om de Nationale Diabetes Challenge ook in de gemeente Brummen van de grond te krijgen. Heb je interesse om aan te haken bij deze challenge? Laat dan van je horen via femke@sportkompas.oplevering4u.nl.