JOGG

De gemeente Brummen is sinds 2015 actief als Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG)-gemeente. Bij de JOGG-aanpak investeren niet alleen ouders en gezondheidsprofessionals (zoals huisarts, fysiotherapeut, diëtist, GGD) in een gezonde leefstijl van jongeren, maar bijvoorbeeld ook winkeliers, bedrijven, scholen, verenigingen en de gemeente. Samen met deze disciplines werken we aan meer aandacht voor voeding en bewegen, betere sport-, beweeg- en speelfaciliteiten en een duidelijke zorgstructuur, zodat kinderen gezond kunnen opgroeien en een gezonde leefstijl ontwikkelen.

Kinderen met een gezond gewicht zitten namelijk beter in hun vel, worden doorgaans minder gepest en hebben meer zelfvertrouwen dan kinderen met overgewicht of obesitas. Echter wordt ook in de gemeente Brummen overgewicht geconstateerd onder jongeren. Om gezondheidsproblemen te voorkomen in de toekomst én om een kind nu al een goede basis te geven heeft de gemeente voor de JOGG-aanpak gekozen. De aanpak blijkt bovendien te werken: het aantal kinderen met overgewicht is sindsdien gedaald!

Wil je meer weten over JOGG? Neem dan contact op met Yolandan Jansen, de JOGG-regisseur van de gemeente Brummen, via yolanda@stichtingsportkompas.nl.