Proefles bij Eerbeekse TafelTennis Vereniging

ettv proefles (2)

Voor wie denkt dat tafeltennis vooral voor oudere mensen is, heeft het mis. ”Je maakt tafeltennis zo intensief als je zelf wil dat het is,” aldus Rob, secretaris en fanatiek tafeltennisser bij ETTV. Afgelopen donderdag ging Nick van de redactie samen met Jan naar een proefles bij ETTV. Ze kregen een training voorgeschoteld van Frans, een ervaren tafeltennisser die op 79 jarige leeftijd nog met veel plezier trainingen geeft.

ETTV, ook wel Eerbeekse TafelTennis Vereniging, is de enige tafeltennisvereniging in onze gemeente. De ongeveer 40 jaar oude vereniging telt zo’n 30 leden en heeft met een eigen clubhuis en sportzaal een mooi complex om te trainen en wedstrijden te spelen. De leden van de vereniging doen ook mee aan verschillende competities. Er is een voorjaar- en een najaarcompetitie waar ieder lid aan mee kan doen. Op basis van een rating wordt er bepaald in welke klasse de speler terechtkomt en tegen wie hij of zij het op gaat nemen. Tussen de competities door is er ook een bekercompetitie. Deze wordt gespeeld met meerdere klasses door elkaar. Er wordt dan aan de hand van de rating bepaald met welke stand de wedstrijd begint. Als er een wedstrijd is waar de ratings veel van elkaar verschillen, wordt de stand hierop aangepast voordat de wedstrijd begint. Zo kan de wedstrijd bijvoorbeeld beginnen met een 3-0 stand voor een speler met een lagere rating. De NTTB, de Nederlandse TafelTennis Bond, zorgt ervoor dat de competities allemaal goed verlopen en alles goed ingedeeld is.

De proefleservaring

De avond dat Jan en Nick langsgingen bij ETTV stonden er bekerwedstrijden op het programma. Voordat deze begonnen, kregen ze een korte training van Frans. Frans heeft enorm veel ervaring en ziet meteen wat er beter kan en waar je op kan trainen om beter te worden. De proefles begon met een warming-up. Misschien het minst leuke aan sporten, maar ook het belangrijkste. In de sportzaal werd begonnen met rondjes hardlopen om de 5 tafels die er stonden. Wanneer Frans tevreden was, werd er veranderd van oefening voor een perfecte warming-up.

Na de warming-up leerde Frans een paar kneepjes van het vak tafeltennis. Hij focuste vooral op de houding en hoe de bal over het net kwam. Hij coachte gelijk aan hoe het beter kon en waar op gelet kon worden. ”Het is wel even wennen als je dertig jaar niet meer getafeltennist hebt..,” zei Jan aan het eind van de proefles. Je denkt misschien dat je alleen maar aan één kant van een tafel staat en de bal alleen maar moet terugslaan, maar er komt veel meer bij kijken dan alleen dat. Bij elke bal moet je geconcentreerd zijn en de goede houding aannemen om de bal zo goed mogelijk terug te kunnen slaan.

Al met al was het een leerzame proefles die ook zorgde voor veel plezier en enthousiasme over tafeltennis. Trainer Frans liet zien dat hij een uitstekende trainer is en van iedereen een betere tafeltennisser kan maken.

Tafeltennis voor jong en oud

ETTV telt momenteel zo’n 30 leden en iedereen is welkom om zich aan te melden als lid. Voor zowel kinderen als volwassenen is het mogelijk om je bij de vereniging aan te sluiten. Je kunt gewoon een keer aansluiten op een trainingsavond om kennis te kunnen maken met de sport tafeltennis. Bij ETTV is gezelligheid ook een belangrijk streven. ”Het moet natuurlijk ook gezellig zijn in het clubhuis en tijdens de trainingen,” aldus Jan Kosters, voorzitter van ETTV. ”Je bent elke week wel twee avonden met elkaar op stap, dat zorgt ervoor dat je veel persoonlijk contact hebt en dat maakt deze sport ook erg leuk.”

Wil je meer weten over ETTV? Neem dan een kijkje op hun website.