Proefles bij Last Gear Eerbeek

Last gear (2)

De zomer komt langzaam aan haar einde en de herfst is al in aantocht. Een mooi moment om op de mountainbike over de Veluwe te fietsen. De leden van Last Gear fietsen elke zondagochtend met de mountainbike over de Veluwe. Nick van de redactie ging een paar weken geleden langs bij Last Gear om een ochtend mee te fietsen.

De proefles op de vroege zondagochtend

Last Gear, de mountainbikevereniging uit Eerbeek, telt ruim 270 leden en kan daarmee op elk fietsniveau activiteiten aanbieden. Iedere zondag fietsen de leden in diverse groepen van maximaal 10 personen in de bossen bij Eerbeek, Loenen, Hoenderloo en verder.

Op de zondagochtend rond kwart voor 10 verzamelen de eerste leden zich op de veld van Last Gear aan de Händelstraat in Eerbeek. Niet alleen volwassenen, ook mini’s en jeugdleden verzamelen zich en vertrekken om 10 uur in verschillende groepen. Er stonden drie vlaggen op het veld waar de groepen zich verdeelden. Eén vlag was bedoeld voor degene die het wat rustiger aan wilden doen deze dag. De andere vlag was voor de groep die het ‘normale niveau’ wilde fietsen en de derde vlag was voor degene die een grotere uitdaging wilden en de ‘extreme’ route zouden fietsen.

Nick fietste mee met een groep van zes andere leden. Sommige kwamen net terug van vakantie en wilden rustig aan het mountainbiken weer oppakken, waar anderen net terugkwamen van een blessure en ook rustig wilden beginnen. In deze groep fietste ook een instructeur mee. De instructeurs bij Last Gear kunnen helpen om de fijne kneepjes van het mountainbiken te leren. Als je nieuw bent en je meldt je aan om een keer mee te fietsen dan wordt je bij Last Gear niet zomaar voor de spreekwoordelijke leeuwen gegooid, maar je wordt goed opgevangen en begeleid tijdens het fietsen. Een erg fijn idee als je voor het eerst de fiets opstapt.

Na de clubrit op zondagochtend staat er tussen 12.00 en 13.00 uur altijd een kopje koffie of thee klaar voor alle fietsers. Er werd nog wat nagepraat over de fietstocht en langzaam keerde iedereen huiswaarts. Na een tocht van ongeveer twee uur kon iedereen met een voldaan gevoel het weekend afsluiten.

De ervaringen bij Last Gear

Bij Last Gear krijg je als beginnende mountainbiker al snel het idee dat je al jaren fietst en met dezelfde groep meegaat. Je wordt warm onthaald en iedereen is bereid om je te helpen om zo goed mogelijk te presteren. De groep waarmee je fietst is ook daadwerkelijk een groep en begint samen en eindigt ook altijd samen onder het motto ‘samen uit, samen thuis’. Buiten het fietsen om is het ook een gezellige vereniging met gezellige leden die je je gelijk welkom laten voelen.

Wil je weten over last Gear Eerbeek? Neem dan eens een kijkje op hun website, hier kun je je ook aanmelden als je een keer mee wil fietsen tijdens een clubrit.