Rookvrije sportclubs hebben de toekomst

Brummen, 16-05-2018, schoolsportdag

Eerder dit jaar schreven we al over het toenemende aantal rookvrije sportclubs en ook in de gemeente Brummen willen we ons steentje hier graag aan bijdragen. Want de sportclub is een belangrijke omgeving in het leven van opgroeiende kinderen: veel kinderen tussen de 6 en 17 jaar zijn namelijk lid van een sportvereniging.

Sinds 1 september van dit jaar is het op meer dan 550 verenigingen in Nederland niet meer toegestaan om een sigaret op te steken. Dat is goed nieuws, maar het kan natuurlijk nog veel beter. Ondanks de groei wordt op veel sportterreinen en accommodaties nog vaak buiten gerookt, terwijl maar liefst 8 op de 10 Nederlanders zou willen dat sportterreinen en accommodaties waar kinderen komen rookvrij zijn.

Daarom wil stichting Sportkompas rookvrije sportclubs vanzelfsprekend maken. Ieder kind dat geboren wordt moet de kans krijgen om volledig rookvrij op te groeien. Dat kan in een rookvrije omgeving waarin geen ruimte is voor glimmende pakjes en toegevoegde ‘aantrekkelijke’ smaakjes aan sigaretten. Wij willen kinderen het goede voorbeeld laten zien en hebben met stichting Sportkompas dan ook de ambitie om in 2019 alle drie de locaties rookvrij te maken. Het gaat om Rhienderoord Zwem & Sportplezier, gymzaal de Bhoele en de gymzaal aan de Lorentzstraat. Hiervoor is een speciale werkgroep aangesteld die zich gaat richten op de mogelijkheden en de benodigdheden.

Heb je vragen of suggesties omtrent dit onderwerp? Dan kun je terecht bij sportservice@sportkompas.oplevering4u.nl.