Sporters aan het woord: Ineke en Dick zijn elke dag in beweging

ineke en dick

Of je nu gaat voor een lange wandeling, een lesje boksen, een voetbaltraining of een heel andere sport: bewegen is gezond én kan ook nog eens heel leuk zijn. In de rubriek ‘Sporters aan het woord’ vragen we sportievelingen die sporten in de gemeente Brummen naar hun beweegredenen. Deze keer vertellen Ineke (65) en Dick (69) hun verhaal.

Sporten, bewegen en lekker buiten zijn – die drie bezigheden lopen als een rode draad door het leven van het Brummense echtpaar Dick en Ineke Bosch. Ze zijn inmiddels gepensioneerd en hebben dagelijks de tijd om – naast bezoekjes aan de sportschool en de schaatsbaan – een heerlijke wandeling of mooie fietstocht te maken, maar ook tijdens hun werkende leven was bewegen al een belangrijk onderdeel.

Het is dan ook al 33 jaar geleden dat Ineke voor het eerst naar Sportcentrum Hippmann ging en sindsdien is ze er altijd met veel plezier blijven sporten. Voor Dick is naar de sportschool gaan ‘pas’ iets van de afgelopen zes à zeven jaar, nadat hij met pensioen ging. Daarvoor fietste hij dagelijks voor zijn werk van Brummen naar Zutphen en gingen in de avond vaak de hardloopschoenen aan voor een rondje trimmen. Ook fietsen en schaatsen zijn grote hobby’s van Dick. “Het is heerlijk om je hoofd leeg te maken en je na het sporten weer helemaal fit te voelen. Gewoon lekker bezig zijn, daar draait het om,” aldus Dick. Ook Ineke kan dat beamen: “Sporten is voor mij een uitlaatklep. Lekker ertegenaan, zweten, heerlijk. Ik zou niet zonder sporten kunnen.”

Altijd in beweging, óók op vakantie

Naast twee bezoeken per week aan Sportcentrum Hippmann is Dick een fanatiek schaatser en gaan Dick en Ineke er elke dag op uit om een rondje te wandelen of te fietsen. Ook als het vakantie is. “Dan vertrekken we in de ochtend en gaan we een kijkje nemen in de omgeving. Tegen een uur of drie komen we weer terug en kunnen we echt nagenieten van het moois dat we hebben gezien,” vertelt Dick. “Ondanks de wijntjes, worstjes en kaasjes vallen wij zelfs af op vakantie,” voegt Ineke daar lachend aan toe.

Dat Ineke en Dick een actief stel zijn, daar is dus geen twijfel meer over mogelijk. Natuurlijk plukken zij daar lichamelijk de vruchten van – een betere conditie, sterkere spieren en botten – maar voor Ineke is sporten ook een belangrijk sociaal gebeuren. “Het leuke aan de sportschool is ook dat je hier mensen ontmoet en gezellig een praatje maakt. De sfeer is heel fijn. Je bent toch uit het arbeidsproces, dus in die zin is naar de sportschool gaan voor mij ook een sociaal gebeuren.”

Actieve generatie

Of ze in de sportschool ook echt samen aan het trainen zijn? “Nee, dat niet. We doen allebei ons eigen rondje en zijn zo’n anderhalf uur bezig. In het begin hebben we wel even samen getraind, maar nu hebben we toch allebei onze eigen oefeningen,” vertelt Ineke. Dick was in het begin nog wel wat sceptisch over of de sportschool wel zijn ding zou zijn. Hij was namelijk gewend altijd buiten te trainen, iets wat hij naast zijn sportschoolbezoeken nog steeds doet. “Ineke vroeg of ik meeging en in het begin dacht ik: wat moet ik daar? Maar ik vind het nu hartstikke leuk.”

Ook bij leeftijdsgenoten zien Dick en Ineke dat veel mensen over het algemeen nog actief zijn. Wat zouden zij mensen die huiverig zijn als het op sporten of bewegen aankomt willen meegeven? “Aan mensen die niet van sporten of bewegen houden is het moeilijk uit te leggen wat het zo leuk maakt. Het moet echt uit jezelf komen; je moet er zelf enthousiast van worden. Maar eigenlijk hoort bewegen er gewoon bij. Je blijft in vorm, je spieren blijven in conditie en je behoudt sterkere botten,” aldus Ineke. “Er kan natuurlijk altijd wat gebeuren, maar door te sporten ben je wel een stuk fitter.”

Ben je gemotiveerd geraakt door het verhaal van Ineke en Dick? Neem eens een kijkje bij ‘Sporten in de gemeente’ en ontdek de sportieve mogelijkheden in Brummen en omstreken. Of misschien is Brummen Beweegt (55+) wel iets voor jou? Klik hier voor meer informatie.