Sporters aan het woord: turndocent Alida (44) maakte van haar hobby haar beroep

alida sporters aan het woord

Ze is turndocent, geeft ouder- en kindgym, geeft vrijwillig gymles op de basisschool, heeft zelf altijd geturnd én is fanatiek aquaboarder bij Rhienderoord: de 44-jarige Alida Bruggink is een sportieve duizendpoot. Tot haar achttiende turnde ze zelf, daarna besloot ze de rol van turn- en gymdocent op zich te nemen. Iets wat ze sindsdien vol overgave doet, net als de andere sportieve activiteiten in haar leven.

Eén van die sportieve activiteiten van Alida is aquaboarden bij Rhienderoord. “Niet bij nadenken, gewoon je verstand op 0 zetten en doorgaan!” zegt ze voorafgaand aan een les. Wekelijks is ze in het Brummense zwembad te vinden voor de work out op een plank in het water. “Ik zag het ooit in een filmpje op Facebook voorbij komen en moest direct aan Rhienderoord denken, omdat ze hier veel aan aquasport doen. Ik heb ze toen getipt en een tijdje later hoorde ik dat ze het gingen aanbieden. Ik doe nu ruim anderhalf jaar mee en ik vind het hartstikke leuk.”

Wat Alida onder andere aanspreekt in het aquaboarden is dat je op verschillende niveaus kunt meedoen. “Per oefening kun je kiezen voor verschillende gradaties waarin je kunt groeien. Je begint bijvoorbeeld met de makkelijkste optie, maar na drie weken zit je ineens op het hoogste niveau. Dat is leuk en zorgt ervoor dat in principe iedereen kan meedoen. Een tandje minder is ook prima.”

Turn- en gymdocent

Aquaboarden is echter niet de sport die de grootste rol in haar leven inneemt. Dat is namelijk, bij uitstek, turnen. Als jong meisje turnde ze zelf (en deed ze aan ballet) en vanaf haar achttiende verruilde ze de rol van ‘leerling’ voor die van docent. Dat doet ze nu nog steeds, bij de selectie in Deventer. Je kunt dan ook gerust stellen dat Alida van haar hobby haar beroep heeft gemaakt. “Leerlingen laten inzien dat ze iets wél kunnen, terwijl ze het van tevoren niet durfden, vind ik het mooiste aan lesgeven,” vertelt ze. “Om dat te bereiken moeten ze mij als docent vertrouwen, ik ga ze dus niet pushen. Jonge kinderen zijn gevoelig voor het opbouwen van angst. Het is daarom belangrijk om goed aan te voelen hoe je kinderen moet aanspreken.”

Daarnaast geeft Alida ouder- en kindgym in Zutphen en geeft ze vrijwillig gymles op een basisschool. Een rol die eigenlijk uit ‘nood’ is ontstaan, omdat ze het heel belangrijk vindt dat juist scholen iets doen aan de beweging bij jonge kinderen. “Kinderen worden steeds minder sterk. Ze klimmen en klauteren niet meer, ze ravotten en ontdekken minder. Buiten schooltijd kun je daar weinig invloed op uitoefenen, maar óp school kun je daar juist iets aan doen. Ik vind het daarom een must dat basisschoolkinderen gymles krijgen.”

Gewoon doen

Sport speelt op meerdere manieren een rol in het leven van Alida: zowel beroepsmatig als hobbymatig is ze ermee bezig. Zou jij ook wel wat meer aan beweging willen doen – overweeg je bijvoorbeeld een lesje aquaboarden – maar ben je nog wat huiverig? Luister dan naar de wijze woorden van Alida: “Gewoon doen! Aquaboarden is echt leuk, maar teveel nadenken is een struikelblok. Je moet je gedachtes loslaten en gewoon op het board gaan staan. Je zult zien dat je zó gefocust bent op je board, dat je niet eens de tijd hebt om na te denken. Oh, en na die tijd in het bubbelbad is het ook altijd gezellig,” lacht ze.

Wil je meer weten over aquaboarden bij Rhienderoord? Klik dan hier.