Sportkompas uitgelicht: Koningsspelen Eerbeek

Koningsspelen

Op vrijdag 12 april stonden de Koningsspelen weer op het programma. De Koningsspelen vinden plaats op de voetbalvelden van Eerbeekse Boys. Dit jaar worden de Koningsspelen, net als de voorgaande jaren, georganiseerd door de combinatiefunctionarissen van stichting Sportkompas. Voor deze Sportkompas uitgelicht sprak Nick van de redactie met Martijn, die achter de organisatie van de Koningsspelen zit.

De Koningsspelen zelf

Kinderen van alle basisscholen in Eerbeek van groep 5 tot en met groep 8 doen mee aan de Koningsspelen. De kinderen verdelen zich in groepen van tien, waar groep 5 samengaat met groep 6 en groep 7 samengaat met groep 8. Als ze eenmaal zijn aangekomen bij de sportvelden van Eerbeekse Boys, staan er allerlei sportactiviteiten klaar voor de groepen. Bij elke activiteit zijn er twee groepen die het tegen elkaar opnemen. De sporten zijn: voetbal, hockey, frisbee, trefbal, slagbal, lijnbal. Er is ook een stormbaan voor zowel de groepen 5 en 6 als voor de groepen 7 en 8. De leraren van de basisscholen fungeren deze dag als scheidsrechters. De ouders begeleiden de groepen en gaan met hen de sporten één voor één af.

Voordat de Spelen beginnen krijgen de leraren een speelkaart, zodat zij en de leerlingen zich alvast kunnen voorbereiden op de sporten die komen gaan. De gymlessen worden vaak gebruikt om deze sporten te oefenen en helemaal voorbereid te zijn op deze Koningsspelen. De Koningsspelen zorgen niet alleen voor een leuke en sportieve dag, maar leiden dit jaar ook de meivakantie in voor de basisscholen. Een leuk evenement om naar uit te kijken dus!

Een sportdag voor kinderen

Stichting Sportkompas heeft deze Koningsspelen georganiseerd, omdat er vraag was vanuit de scholen naar een sportdag en wij het natuurlijk erg belangrijk vinden dat kinderen in aanraking komen en blijven met sport. De verenigingen stellen ook hun materialen en locaties ter beschikking voor deze dag. Tijdens de Koningsspelen komen de kinderen ook in aanraking met allerlei sporten die zij normaal gesproken niet tegenkomen. Hierdoor krijgen zij ook andere sporten onder de knie die zij misschien heel erg leuk vinden en er meer mee willen doen.

Bekijk hieronder beelden over de Koningsspelen van 12 april 2019!