Succesvolle zevende editie van het grote scholenvolleybaltoernooi in Brummen (incl. foto’s)

volley1

De afgelopen twee weken stonden voor de kinderen van een aantal basisscholen in de gemeente Brummen voornamelijk in het teken van één sport: volleybal. Onder leiding van volleybalvereniging Bruvoc volgden de kinderen uit groep 5 en 6 meerdere clinics, om uiteindelijk op 20 november goed voorbereid mee te kunnen doen aan het grote scholen volleybaltoernooi. Gistermiddag was het zover: 15 teams streden in de gymzaal van Rhienderoord om de eerste plek.

Het is druk in de sporthal: een kleine zeventig jongens en meiden uit groep 5 en 6, enkele ouders, leerkrachten en natuurlijk de vrijwilligers van Bruvoc zijn aanwezig bij het grote scholenvolleybaltoernooi. Voor Bruvoc is het de zevende keer dat de vereniging het toernooi, onder leiding van initiatiefnemers Alette en Jan Willem, organiseert. De afgelopen twee weken stoomden zij samen met 12 andere vrijwilligers de kinderen middels volleybalclinics klaar voor het toernooi. Bij elke training waren minstens 4 vrijwilligers van Bruvoc aanwezig om de kinderen zo goed mogelijk te begeleiden. “Tijdens de gymuren van de klassen leerden we de kinderen de basis van het volleybal aan, dus vooral het vangen en gooien,” vertelt Jan Willem. “Ook de wedstrijdvorm zoals we die tijdens het toernooi hebben toegepast kwam aan bod.”

Na de nodige ‘yellen’ en ‘high fives’ barst het toernooi dan echt los. De strijd wordt gestreden tussen teams uit groep vijf en zes van basisscholen Kindcentrum Het P@rk Brummen, Expeditie 24/7, J.H. Isings, OBS De Vossestaart, Oecumenische Basisschool Brummen en de St. Pancratiusschool Brummen. In totaal worden er zo’n 30 wedstrijdjes van 8 minuten gespeeld.

Het enthousiasme spat van de deelnemende kinderen af: de meesten kunnen niet wachten om het volleybalveld in te springen. De sport lijkt dan ook aan te slaan bij de jonge doelgroep. “Deze wedstrijd vond ik het leukst, want ik hield alle ballen tegen!” en “We moeten snel doorwisselen in het veld, dan hebben we meer kans om te winnen!” zijn enkele uitspraken van de fanatieke deelnemertjes. Leuk om te zien, vinden Jan Willem en Aletta. “Qua energie zit het wel goed dit jaar, sommigen zijn echt laaiend enthousiast. Enkele teams hebben zelfs thuis nog geoefend, hoorden we vandaag.” Ze kijken met een goed gevoel terug op het toernooi, dat werd gesponsord door Autobedrijf Gert Mulder.

Alle teams doen hun best om zoveel mogelijk punten te scoren. Er wordt immers gestreden voor een prachtige beker, een taart én heuse kinderchampagne. “Wat een middag, wat een strijd!” zegt Jan Willem dan ook na afloop van het toernooi. Tijd voor de prijsuitreiking. Want in elke categorie kan er natuurlijk maar één de winnaar zijn. Van groep 5 wint team J.H. Isings 1 de eerste prijs, bij groep 6 is het team Het P@rk 1 die er met de beker vandoor gaat. Gefeliciteerd, winnaars!

Dit is de volledige uitslag van het volleybaltoernooi (scroll naar beneden voor foto’s van het toernooi):

Groep 5:

1. J.H. Isings 1