Tijd voor jezelf; hoe doe je dat? Lifecoach Laura geeft tips

laura schoemaker

Tijd voor jezelf… hoe doe je dat toch?

Je had voor zaterdag heerlijk drie uurtjes gepland om echt even alleen te zijn én dan te bepalen wat je zou gaan doen, maar er belt een ouder van de sportclub van één van je kinderen op of je mee kunt rijden naar de sportwedstrijd.

Op het moment dat de vraag gesteld wordt valt er een stilte. Je hebt moeite met stiltes en reageert dus gelijk. Je probeert nog even een poging te wagen… door te starten met: “Nou eigenlijk komt het mij niet zo goed uit”… maar door deze sub-assertieve wijze van je grens (proberen) te stellen ervaart de ander (bewust of onbewust) voldoende ruimte om met een kleine aanmoediging jou over de streep te krijgen. En ja hoor! Jij hebt je eigen geplande tijd – waar je erg naar uitkeek – toch weer ingeleverd voor die ander.

Je wilt voor jezelf kiezen maar vindt dit (te) lastig omdat je de overtuiging hebt dat je dan bot (agressief) overkomt of wilt de ander niet teleurstellen. Dus ga je overstag.

Een overtuiging is een gedachte die jij je in je leven zo hebt eigen gemaakt dat het voor jou de waarheid is. Overtuigingen krijg je mee tijdens je opvoeding, maar ook door ervaringen in je leven worden ze gevormd. Om je grens aan te geven en er een win-win situatie van te maken is het belangrijk om op een assertieve wijze je grens aan te geven. De 4 manieren van je grens aangeven in het kort:

Assertief reageren doe je door het gebruik van de juiste zinnen/woorden:

NIET toepassen:
– Gebruik geen onnodige woorden als eigenlijk, misschien, mogelijk; dat geeft ruimte.
– Gebruik geen zinnen als “Ik zou liever…”.

WEL toepassen:
– Laat gerust wat stilte vallen. Je mag nadenken alvorens te antwoorden!
– Een aantal voorbeeldzinnen:
✓ “Vandaag is voor mij geen optie, maar een ander moment plan ik graag met je!”
✓ “Bedankt voor je aanbod, ik waardeer het zeer, maar het is niets voor mij!”
✓ “Ik begrijp wat je zegt, maar ik vind toch dat…”

Praktische tips om voor jezelf tijd vrij te houden:
– Zet een kruis in je agenda om echt tijd voor jezelf te houden.
– Een reden opgeven dat je niet kan/wilt, is niet nodig.

Stap voor stap oefenen:
1. Begin je grens aan te geven bij voor jou onbelangrijke zaken, dit is minder spannend.
2. Oefen eens voor de spiegel of met je partner/een vriend(in) om de juiste woorden te gebruiken en vraag na hoe je woorden overkomen.
3. Onthoud: je hebt het recht om voor jezelf op te komen!
4. En weet: assertief reageren kun je dus leren!

Veel plezier en succes met oefenen! Wil jij meer inzichten in jouw onderliggende overtuigingen en wil je daar verandering in aanbrengen? Ik help je graag vanuit mijn praktijk Sensus Meus.

Een begrensde (?) groet, Laura Schoemaker van Praktijk Sensus Meus
P.S. Over het al dan niet teleurstellen van een ander én in hoeverre wij daar een rol in hebben… een andere keer meer!

Deze tip komt van lifecoach en therapeut Laura Schoemaker

“Graag stel ik mij even voor. Mijn naam is Laura Schoemaker en ik ben werkzaam als lifecoach & therapeut vanuit mijn eigen praktijk Sensus Meus, die gevestigd is in Brummen. Sensus Meus betekent in het Latijns: Mijn gevoel, mijn besef. Het gevoel en het besef staan centraal binnen alle hulpverleningsvormen die praktijk Sensus Meus biedt.

In mijn praktijk help ik mensen bij het onderzoeken van de (mogelijke) oorzaken van hun klachten, problemen of levensvragen. We gaan samen aan de slag om inzicht te verkrijgen in de eigen denkwijze en het gedrag om een veranderingsproces in gang te zetten. Zo hervind je de balans én de authenticiteit in je leven.

Naast individuele trajecten vind ik het leuk om trainingen voor groepen te geven. Ik ben namelijk van mening dat onderlinge herkenning en steun ook een belangrijke bijdrage leveren aan de verandering bij de individuele mens!

Sensus Meus is er dan ook voor jong en oud, man en vrouw, voor de werkende en niet-werkende. Dus gewoon voor iedereen!

Meer weten? Neem dan gerust een kijkje op mijn website www.sensusmeus.nl, stuur een mailtje naar info@sensusmeus.nl of neem contact met mij op via 06-45286981.

Wie weet… tot ziens! 
Groet Laura Schoemaker”

Deel dit bericht