Uitgelicht: KV Mélynas

kv melynas

“KV Mélynas is een jonge vereniging met een lange historie. Sinds 2012 zijn namelijk de korfbalverenigingen uit Eerbeek (KV Eerbeek) en Brummen (Turbulas) gefuseerd.” Deze informatie is te lezen op de website van korfbalvereniging Mélynas; inmiddels dus de enige korfbalvereniging in de gemeente Brummen. Wij spraken voorzitter Henk Schut en bestuurslid Tom Russchen, tevens spelers bij de club, over de dynamische sport, het nieuwe buitenveld en de betrokkenheid binnen de vereniging.

Loop je op de woensdagavond – de trainingsavond van KV Mélynas – sporthal de Bhoele in Eerbeek binnen, dan kun je een bont gezelschap van fanatiekelingen verwachten die uitstralen dat ze er zin in hebben. Zin in een potje korfbal en natuurlijk de sportiviteit en gezelligheid die daarbij komen kijken. De twee jeugdteams van de vereniging trainen aan het begin van de avond, daarna is het de beurt aan de selectie en aansluitend trainen de overige seniorenteams. De leeftijden van de leden variëren van basisschoolleeftijd tot begin zestig.

Grappig detail: de sjieke naam van de vereniging – Mélynas, wat ‘blauw’ betekent in het Litouws, naar de kleur van de tenues van de club – is verzonnen door één van de leden.

Intelligente familiesport

Wie de sport korfbal een béétje kent weet dat dit de enige balsport is (met meer dan twee spelers) waarbij mannen en vrouwen gemengd zijn. Iets wat volgens de leden van de vereniging zorgt voor meer gezelligheid. “In een korfbalteam is het aantal mannen en vrouwen natuurlijk altijd in balans, maar ook buiten de wedstrijden en trainingen merk je dat deze mix van jongens en meiden en mannen en vrouwen voor een goede balans zorgt. Het is toch anders dan bij bijvoorbeeld voetbal,” leggen Henk en Tom uit. Dit maakt korfbal tot een echte familiesport. “Je ziet dat veel leden familie van elkaar zijn. Omdat het dus een gemengde sport is kan iedereen in het gezin meedoen. Dat maakt het leuk!”

Wat korfbal ook leuk maakt volgens de heren, is dat het een intelligente sport is. Anticiperen en vooruit kijken, dat zijn de twee pijlers waar het om draait. “Korfbal is een heel dynamisch spel. Dat maakt het voor de spelers en kenners een aantrekkelijke sport. Kijk je echter als leek naar een korfbalwedstrijd, dan denk je al gauw: ‘waarom fluit ‘ie nou?’ Je moet wel de spelregels kennen om het te kunnen kijken.”

Gloednieuw buitenveld bij Sportpark de Hazenberg

Tijdens de koude en natte herfst- en wintermaanden trainen de teams van KV Mélynas in sporthal de Bhoele in Eerbeek, maar wanneer komend jaar het buitenseizoen weer begint zullen de korfballers zich verplaatsen naar een gloednieuw veld op Sportpark de Hazenberg in Brummen. Vanaf maart 2019 wordt daar namelijk het nieuwe veld van de vereniging geopend; iets waar de leden vol verwachting naar uitkijken. Op dit sportveld worden straks niet alleen de trainingen en wedstrijden van KV Mélynas gespeeld, maar zullen ook evenementen zoals het schoolkorfbaltoernooi en de demonstratietrainingen met clinics voor de jeugd georganiseerd worden. Een mooi vooruitzicht!

Op Sportpark de Hazenberg bevindt zich tevens de kantine van de club, waar zo nu en dan activiteiten en feesten worden georganiseerd. Volgens de heren zijn er binnen de club altijd wel enthousiastelingen die opstaan om iets leuks te organiseren. De ene keer is dat een themafeest, de andere keer een klaverjasavond. Voor ieder wat wils dus, en het is precies die veelzijdigheid die kenmerkend is voor de club.

De korfballers geven dus niet alleen om het ‘spelletje’, maar ook om de randzaken binnen hun vereniging. “Het clubgevoel bij KV Mélynas is groot. Het gaat niet alleen om het korfbalspel, gezelligheid is ook heel belangrijk. Dat zie je aan de betrokkenheid van de leden.”

Is korfbal ook iets voor jou?

Lijkt het je leuk om een keertje mee te spelen bij KV Mélynas of wil je vrijblijvend eens komen kijken bij een training? Kijk dan hier hoe je je kunt aanmelden voor een proeftraining. Je bent van harte welkom, geven Henk en Tom aan. Zeker ook voor kinderen is KV Mélynas een geschikte club. Op dit moment heeft de vereniging weliswaar te maken met een teruglopend aantal jeugdleden, maar ze doen er alles aan om korfbal weer in trek te maken bij de jongere inwoners van Brummen, aldus Henk en Tom. Denk aan het organiseren van clinics en het schoolkorfbaltoernooi. Volgend seizoen wordt bovendien het nieuwe sportveld van KV Mélynas geopend en dat zal gepaard gaan met een feestelijk evenement. “We gaan er een mooie happening van maken!”

Houd onze website in de gaten, want we houden je graag op de hoogte van het laatste nieuws omtrent het nieuwe sportveld van KV Mélynas én natuurlijk de evenementen die de Brummense korfbalvereniging organiseert.