Uitgelicht: Scouting Tapawingo Eerbeek

scouting 2 (2)

Kinderen spelenderwijs kennis laten maken met de wereld, dat is het voornaamste doel van scoutingvereniging Tapawingo. De enige scoutingvereniging in onze gemeente, die onlangs verhuisd is naar een nieuwe locatie, zorgt ervoor dat de kinderen elk weekend weer een leuke tijd hebben. Nick van de redactie sprak met Pascal, groepsbestuurder van Tapawingo, over de activiteiten en de geschiedenis van Tapawingo Eerbeek.

Tapawingo door de jaren heen

Tapawingo is ontstaan uit het jongerenwerk van de Nederlandse Hervormde kerk en is opgericht in mei 1946. Vervolgens is dat in het begin van de jaren ’50 een “echte” padvinders-groep geworden. De groep bestond uit een “meiden”-tak, de “Ehrbeecke groep”, en een jongens-tak, de “Professor Max Weber groep”. In 1974 vond er een fusie plaats. Vanuit de verschillende soorten van padvinderij (wel/niet kerkelijk, jongens, meisjes) ontstond “Scouting Nederland”. Scouting Nederland, een soort KNVB voor scouting, ondersteunt de aangesloten verenigingen in de vorm van trainingen of cursussen en organiseert landelijke scoutingactiviteiten voor alle Nederlandse scouts. Scouting Nederland is één van de weinige scoutingorganisaties in Europa die zowel de jongens als de meisjes onder haar hoede heeft. In de rest van Europa worden de jongens en meisjes van elkaar gescheiden wat de organisatie betreft.

In Eerbeek wilden zowel jongens als meisjes, de naam en de das van “hun” groep niet opgeven. Na een fikse strijd is er toen besloten beide namen op te geven. De groep werd genoemd naar het troephuis, waar alle activiteiten plaatsvonden: “Tapawingo”. Tapawingo is een Indiaans woord, dat “House of Joy”, ofwel “Huis der Vreugde”, betekent.

Tapawingo vandaag de dag

De activiteiten bij scouting zijn heel afwisselend. De drie jongste groepen, de welpen (6 t/m 11 jaar), de scouts (11 t/m 15 jaar) en de explorers (15 t/m 19 jaar) zijn elk weekend weer bij Tapawingo te vinden. De vierde groep van 18+ spreekt niet wekelijks, maar maandelijks met elkaar af om een leuke activiteit te doen.

De activiteiten zijn afgestemd op bijvoorbeeld de leeftijdsgroep en het thema van die dag. Van een filmavond tot een speurtocht en van koken tot een LAN-party, bijna alles wat je maar kan verzinnen komt voor bij de scouting. Bij veel activiteiten staat het samenwerken en je eigen ontwikkeling centraal. Zo is scouting niet alleen heel erg leuk, maar ook heel leerzaam.

Er zijn verschillende soorten Scouting: landscouting, waterscouting en luchtscouting. Tapawingo is hierin een landgroep, wat betekent dat er vooral activiteiten plaatsvinden die voor op het land bedoeld zijn. De activiteiten van scouting kunnen onderverdeeld worden in acht activiteitengebieden: uitdagende scoutingtechnieken, expressie, sport en spel, buitenleven, identiteit, internationaal, samenleving, veilig en gezond. Alle activiteitengebieden komen ‘s weekends aan bod wanneer de kinderen weer bij elkaar komen.

Het gaat er vooral om dat de kinderen op de scouting een leuke tijd hebben en dat zij spelenderwijs kennis maken met de wereld.

Wil je meer weten over scoutingvereniging Tapawingo Eerbeek? Neem dan eens een kijkje op de website.