Uitgelicht: Shaolin Kung Fu Brummen & Zutphen

kung fu shaolin

Conditie, spel, kracht, lichaamsbeweging, mentale aspecten, een familiesport: er zijn veel beschrijvingen toepasbaar op kung fu, een van oorsprong Chinese vechtkunst die voorkomt in talloze stijlen. Shaolin is er daar één van. Het is de stijl waar Patrick, oprichter en eigenaar van Shaolin Kung Fu in Brummen en Zutphen, zich op richt. “De lessen die je dankzij shaolin kung fu leert, kun je overal in je leven toepassen.”

De vechtkunst-stijl Shaolin ontstond zo’n 1500 jaar geleden, toen een Boeddhistische monnik merkte dat er behoefte was aan zelfverdediging. Tot dan toe werd er onder de monniken veel gemediteerd maar amper bewogen, terwijl de Boeddhisten wel regelmatig werden aangevallen. Zo ontstond Shaolin, een defensieve vechtkunst die gericht is op zelfontwikkeling en discipline.

Zes jaar geleden begon Patrick, rijkserkend leraar martial arts, zijn eigen kung fu school Shaolin Kung Fu in Brummen en Zutphen. Hij had de behoefte om zijn opgedane kennis en zijn passie voor de Chinese vechtkunst te delen, om daarmee iets te kunnen betekenen voor een ander. Een stuk of 15 leden was zijn verwachting, inmiddels schommelt het ledenaantal al een paar jaar rond de zestig.

Veel leden zijn familie van elkaar, vertelt Patrick. “Wat kung fu uniek maakt is dat het een familiesport is. Van ouders die hun kind kwamen brengen en halen kreeg ik regelmatig de vraag of zij niet ook eens mee konden doen. Daarom trainen we al jaren met gemixte groepen. Iedereen kan op zijn of haar eigen tempo meedoen.”

Meer zelfvertrouwen dankzij kung fu

Eén van de mooie aspecten aan het lesgeven is volgens Patrick het feit dat je kinderen ziet opbloeien. “Veel kinderen komen om weerbaarder te worden, wat op zich grappig is, want kung fu is juist geen aanvalssport. Maar ik krijg veel goede verhalen te horen van kinderen (en hun ouders) die meer zelfvertrouwen hebben gekregen dankzij de houdingen die we oefenen.”

Zelf was hij op 12-jarige leeftijd ook vaak onzeker. Daarom ging hij op zoek naar een geschikte sport die hem meer zelfvertrouwen zou geven. Na zijn eerste aanraking met Shaolin was hij direct verkocht. Inmiddels gaat hij om de twee jaar naar China en is hij in mei 2018 ‘34ste generatie Shaolin Disciple’ geworden, oftewel een officiële volgeling van Shaolin. “Ik leef niet strikt volgens de Boeddhistische leefregels, maar haal wel hele mooie inspiratie uit Shaolin kung fu. De lessen die ik leer – niet opgeven, in kleine stapjes vooruit gaan – kan ik overal in mijn leven toepassen en dat hoop ik mijn leerlingen ook mee te geven.”

Het artikel gaat verder onder de foto.

Patrick en zijn leerlingen

“Kinderen hebben tegenwoordig minder geduld met het opbouwen van successen,” aldus Patrick. Daarom richt hij zich in zijn lessen op het zetten van kleine stapjes. Volgens Patrick is het belangrijk voor kinderen, maar eigenlijk voor iedereen, om niet direct naar het eindpunt van een doel te kijken, maar om met kleine stapjes datzelfde doel te bereiken. Op deze manier raak je minder vaak teleurgesteld en heb je meer motivatie om uiteindelijk bij je doel te komen.

Tijdens de lessen wordt er aan verschillende disciplines gewerkt. In elke les wordt er over het algemeen één specifieke stijl behandeld, maar er is altijd ruimte voor eigen inbreng in de les. De volgende les kan weer totaal anders zijn en dat zorgt ervoor dat leden met plezier naar de trainingen blijven komen. Bovendien komen alle elementen van sport in de lessen voor: van conditie en kracht tot lenigheid en ontspanning.

Kung fu demonstratie: perfect synchroon, krachtig en gedisciplineerd

Tijdens het bezoek van de redactie aan de kung fu les wilden een paar leerlingen graag laten zien wat ze allemaal al van Patrick, hun Shifu (Chinees voor leraar), geleerd hebben. Als eerste liet de 7-jarige Damai een prachtige vechtkunst zien. Heel gedisciplineerd en in opperste concentratie voerde ze haar oefening uit; eerst de ene kant op en vervolgens perfect synchroon weer de andere kant op. Daarna liet de 12-jarige Lyly een oefening zien waarbij ze een waaier als ‘wapen’ gebruikte. Met haar waaier maakte ze krachtige, mooie bewegingen. Lyly heeft met een ongewapende stijl zelfs al meegedaan op de Nederlandse Kampioenschappen, en dat na slechts een paar maanden oefenen. “Ik heb mijn best gedaan en mijn uitvoering ging heel goed,” aldus Lyly. Ze is van plan om keihard te oefenen en weer deel te nemen aan het NK.

Ten slotte kwam de 9-jarige Bart ‘de panter’ laten zien. Binnen Shaolin staan namelijk ook dieren en de manieren waarop zij zich wapenen tegen vijanden centraal. Bart liet de gevaarlijke, snelle panter lijken op een heel kunstig en krachtig dier.

Vooral de zelfverdediging die bij kung fu komt kijken vinden de leerlingen erg leuk, lieten ze weten. De discipline en kracht van de kinderen kwamen dan ook duidelijk naar voren tijdens het demonstreren van de vechtkunst. Dat Shaolin kung fu wel degelijk iets voor je zelfvertrouwen en de manier waarop je in je schoenen staat betekent, was dan ook duidelijk te zien.

Iedereen is welkom bij Shaoling Kung Fu in Brummen & Zutphen

Heb jij interesse in kung fu en ben je benieuwd of het ook iets voor jou is? Je bent van harte welkom om een les van Patrick bij te wonen! Kijk voor meer informatie en de contactgegevens op zijn website.