Vereniging uitgelicht: Kegelclub Gooi Ze Umme

kegelbaan (2)

Wie aan Brummen denkt, denkt niet gelijk aan kegelen. Toch is Brummen van oorsprong een echt kegeldorp. Veel mensen die vroeger in Brummen woonden deden niet aan voetbal of tennis, maar aan kegelen. Brummen telt momenteel zes kegelclubs. Mannenkegelclub Gooi Ze Umme is er hier één van en deze maand ging Nick van de redactie langs bij deze vereniging en sprak met Gerard, de voorzitter van de vereniging.

Wat is kegelen?

Kegelen is een balspel waarbij de speler probeert met een bal, van ongeveer 18 pond, 9 kegels, aan het eind van een circa 20 meter lange houten/kunststofbaan met een breedte van 30 centimeter, om te gooien. Vaak gooien de spelers 2 keer 15 worpen tijdens een wedstrijd. De omgegooide kegels worden bij elkaar opgeteld en uiteindelijke gedeeld door het aantal ballen dat een speler heeft gegooid. Hieruit volgt een gemiddelde score die bepalend is voor de ranglijst.

Gooi Ze Umme en haar geschiedenis

Mannenkegelclub Gooi Ze Umme is opgericht in 1958 door Gerrit Nijenhuis.  Zijn passie voor kegelen met vrienden leidde tot de oprichting van GZU. Gerrit, benoemd tot erelid, is helaas in 2017 overleden. De leden van vandaag de dag zijn hem nog altijd dankbaar voor het oprichten van deze vereniging.

Gooi Ze Umme ziet gezelligheid als belangrijkste element van kegelen. Het moet vooral gezellig zijn als de leden van GZU de baan opkomen. Prestatie is natuurlijk ook een streven voor deze kegelclub, maar er is iets meer belang bij de gezelligheid. De meeste mannen van GZU doen, op het gebied van prestatie, mee aan de jaarlijkse competitie, opgezet door de KNKB (Koninklijke Nederlandse Kegel Bond) en de OGKB (Oost Gelderse Kegel Bond). Je hebt als lid zelf de keus of je wilt deelnemen aan deze competitie. Dit zijn 6 wedstrijden waarvan er 5 op een andere locatie zijn en er één ”thuiswedstrijd” is per competitie. Er wordt elke week op donderdagavond getraind door de leden van de kegelclub om zich zo goed mogelijk voor te bereiden op de competitie. Buiten de trainingen en wedstrijden om organiseert GZU verschillende activiteiten om de mensen, en vooral kinderen, in de gemeente Brummen spelenderwijs kennis te laten maken met kegelen. Zo organiseert GZU bij de schoolsportdag een kegelevenement en organiseert de vereniging ook buurtkegelen om de kinderen te laten zien wat kegelen inhoudt.

Kegelen voor jou

Lijkt kegelen je leuk om te doen of wil je graag een keer een kijkje komen nemen? Iedere man is welkom bij Gooi Ze Umme! De huidige trouwe leden zijn nooit meer van gedachte veranderd en zijn sinds hun lidmaatschap niet meer weg te denken bij de kegelbaan. ”Achteraf had ik veel eerder moeten beginnen met kegelen.” zei Gerard, de voorzitter van GZU. Kegelen is zowel voor jonge  als oude mensen geschikt. Het oudste lid bij GZU is maarliefst 82 jaar. Bij GZU is het mogelijk om een maand lang elke donderdag gratis mee te spelen en na die maand kun je vrijblijvend besluiten of je lid wil worden of niet.

Ga voor meer informatie over mannenkegelclub Gooi Ze Umme naar hun website.