Aan sportiviteit geen gebrek in de gemeente Brummen! Met ruim 60 verenigingen en organisaties die actief zijn op sport- en/of gezondheidsgebied kan werkelijk iedereen terecht bij een passende club. Van schietvereniging tot wandelclub, van hengelsport tot handbal, van voetbalvereniging tot golfbaan en alles wat daar tussenin zit – ontdek hieronder wat de gemeente Brummen te bieden heeft.

Hulp nodig bij het zoeken naar een passende (sport)club of op zoek naar beweegadvies? Neem dan contact op met Femke Grolman van ons Sport- en Beweegloket.

• Sporten

• Personal Sports Brummen

PSB is een kleinschalige, gezellige, professioneel ingerichte sportschool met aandacht voor jou. Jouw wensen staan centraal bij PSB. Te denken valt daarbij aan het verliezen van gewicht, het verbeteren van conditie, sporten met gezondheidsklachten, het sporten voor een fit lichaam, het opbouwen van spiermassa of het herstellen na een blessure.

Afgestemd op jouw behoeften, lifestyle en doelstellingen wordt jouw eigen programma samengesteld. Door op deze manier te sporten behaal je resultaat en is het programma bovendien verantwoord en veilig. Bij PSB word je begeleid door deskundige trainers met passie voor en kennis van sport. Ook bedrijfsfitness is mogelijk bij PSB.

• Schietvereniging Willem Tell

S.V. Willem Tell Brummen is opgericht op 3 juni 1888. De vereniging is in 126 jaar uitgegroeid tot een veelzijdige vereniging waar bijna iedere sportschutter zich kan toeleggen op de disciplines die hem of haar aantrekken. Op dit moment lukt dat alle 125 leden van de vereniging.

S.V. Willem Tell heeft op 30 september 1891 Koninklijke goedkeuring gekregen. Hierdoor kon aanspraak worden gemaakt op bescherming en medewerking van staatswege. Zo werden door de staat geweren en munitie beschikbaar gesteld.

• Kegelclub Gooi Ze Umme

G.Z.U. (Gooi Ze Umme is een kegelclub voor mannen. De oefenavond vindt plaats op donderdag op de kegelbanen van Café Restaurant Concordia te Brummen. De clubavond begint om 20.00u en eindigt wanneer de laatste kegelaar zijn kegelbal opbergt. G.Z.U. telt zo’n 17 leden, waarvan er 15 in competitieverband gooien. De leeftijd varieert van 40 tot 88 jaar.

Het kegelen is ook een sociaal gebeuren: praatje, drankje, hapje. Naast de clubavonden zijn er een zestal competitieronden per jaar. Opgeven voor de competitie is een vrije keuze, maar wordt hogelijk gewaardeerd. Naast het meedoen aan de competitie, kun je ook mee gooien met toernooien of kampioenschappen in verschillende klassen, zowel op nationaal niveau als op bondsniveau. De club heeft verder een feestcommissie die ook wat andere activiteiten organiseert.

• Schietvereniging De Veluwse Schutters

Volgens de handgeschreven notulen werd de vereniging in 1946 opgericht in een toenmalig café. Wekelijks kwam men bijeen in het café en werd de fietsenstalling omgebouwd tot schietbaan. Inmiddels beschikt D.V.S. over een geweldige accommodatie. Er kan geschoten worden met de afstanden 10, 12, 25 en 50 meter. Met pistool, revolver, geweer, karabijn en luchtgeweer. In totaal beschikt de vereniging over 43 schietpunten. Een aantal banen is ook voor rolstoelgebruikers bereikbaar.

D.V.S. heeft een actief wedstrijdbeleid. Jaarlijks worden een aantal wedstrijden georganiseerd in diverse disciplines. Ook is er de clubcompetitie in bijna alle disciplines. De vereniging draait, zoals zoveel verenigingen, met vrijwilligers. De leden zijn verplicht baan- of bardiensten te draaien. Dit werkt naar twee kanten: het verhoogt de saamhorigheid én iedereen doet wat voor de vereniging. Het verenigingsgevoel staat voorop.

• Sportcentrum Fit & Fun

Sportcentrum Fit & Fun verzorgt fitness en groepslessen op een mooie locatie, in een unieke sfeer. De fitnessruimte is ingericht voor individuele fitness trainingen en is gericht op het ontwikkelen en onderhouden van spierkracht, figuurverbeteringen en algehele fitheid. Trainen is individueel, maar wel onder begeleiding van de fitness instructeurs. De ruimte is voorzien van airco.

Sportcentrum Fit & Fun heeft een breed scala aan groepslessen. Met meer dan 20 verschillende lessn voor jong en oud is er voor elk wat wils. Zo kun je dansen met BodyJam of fietsen met Spinning. Voor de kinderen zijn er lessen als Junior Fit en Streetdance.

Fitt2Go biedt door middel van de Gratis Proefweek Fitness de mogelijkheid gratis kennis te maken met groepsfitness. Op deze manier kun je gratis kennis maken met de lessen die jij leuk vindt. Ook kun je gratis de online Lidmaatschapstest invullen. Deze test bestaat uit 7 vragen en bepaalt welk lidmaatschap het beste past bij jou past. Op de locaties in Eerbeek en Deventer is er de mogelijkheid gratis gebruik van de sauna te maken.

• Beckson Tennisclub Brummen

Beckson Tennisclub Brummen is opgericht op 1 april 1952 door een aantal sportieve werknemers, als personeelsvereniging van de toenmalige Becker’s Sons Metaalwarenfabriek. Het uitdragen en beoefenen van de tennissport is de voornaamste doelstelling van de tennisclub. Daarbij speelt gezelligheid en saamhorigheid bij deze individuele sport ook een belangrijke rol. Tennis moet voor iedereen bereikbaar en uitvoerbaar zijn. Nieuwsgierig? Je bent van harte welkom.

• PSV De Oortveldruiters

De Vereniging De Oortveldruiters is oorspronkelijk van start gegaan als ponyclub en is opgericht in 1979. Inmiddels bestaat De Paarden Sport Vereniging De Oortveldruiters uit de Rijvereniging voor Paarden, de Ponyclub en een actieve Voltigevereniging. De vereniging heeft ongeveer 140 leden. De vereniging bezit een prachtige accommodatie bestaande uit een grote overdekte rijhal met kantine, buitenbak en een royale parkeergelegenheid.

Een lid van PSV De Oortveldruiters heeft recht op twee lesuren in de week; één dressuur- en één springles. Daarnaast mag een lid gebruik maken van de accommodatie. Het is de leden toegestaan om vrij te rijden buiten de lesuren om. Tijdens lesuren mag er niet vrij gereden worden in dezelfde ruimte waar de les gegeven wordt.

De vereniging kent ook een activiteitencommissie. Er worden allerlei activiteiten binnen de vereniging georganiseerd. Verder is er de Evenementencommissie (oliebollenactie) en de Concourscommissie.

• Voetbalvereniging SHE

Voetbalvereniging Vv SHE is opgericht in 1939. Het is een echte dorpsclub waar sportiviteit, gezelligheid en aandacht voor elkaar centraal staan. De vereniging telt op dit moment zeven senioren-elftallen. Vijf daarvan zijn herenteams en twee daarvan damesteams. Eén damesteam voetbalt op zaterdag, de overige teams voetballen op zondag. Op zaterdagochtend trainen de ‘Bambies’.

• ZV De Spreng

Zwemsportvereniging De Spreng is een fusievereniging met een lange historie. In het jaar 2000 gingen de Eerbeekse Zwem- en Poloclub ‘Oefening Kweekt Kracht’ en de Zwem- en Poloclub ‘Brummen’ op in een nieuwe zwemsportvereniging: De Spreng. Thuishavens zijn het zwembad Rhienderoord te Brummen en zwembad Coldenhove te Eerbeek. Bij De Spreng worden de volgende sporten aangeboden: waterpolo, reddingszwemmen, wedstrijdzwemmen en recreatief zwemmen. Je hebt de mogelijkheid om vier keer gratis mee te trainen.

De Spreng wil de zwemsport bevorderen in de gemeente Brummen en haar leden een plezierige en veilige omgeving bieden om hun favoriete sport te beoefenen. De zwemsportvereniging is trots op de jeugdafdeling, waar kinderen (na het behalen van hun A- en B-diploma) op speelse wijze kennis maken met alle facetten van het zwemmen, het reddend zwemmen en waterpolo. Plezier en beleving staan voorop. Zowel bij de recreatieve groeps als bij de wedstrijdteams. Er wordt gestreefd naar optimale wedstrijdprestaties.