Aan sportiviteit geen gebrek in de gemeente Brummen! Met ruim 60 verenigingen en organisaties die actief zijn op sport- en/of gezondheidsgebied kan werkelijk iedereen terecht bij een passende club. Van schietvereniging tot wandelclub, van hengelsport tot handbal, van voetbalvereniging tot golfbaan en alles wat daar tussenin zit – ontdek hieronder wat de gemeente Brummen te bieden heeft.

Hulp nodig bij het zoeken naar een passende (sport)club of op zoek naar beweegadvies? Neem dan contact op met Femke Grolman van ons Sport- en Beweegloket.

• Sporten

• Handbal Brummen

Handbal Brummen is opgericht in 1946. Handbal is een teamsport voor iedereen. Bij handbal kun je eigenlijk alleen winnen als je goed samenspeelt met je team. Als handballer moet je wel tegen een stootje kunnen, lichamelijk contact is namelijk toegestaan. Toch zul je tijdens de wedstrijden merken dat de spelers sportief met elkaar en de tegenstanders om gaan. Duwen, trekken en/of schelden laat de scheidsrechter zeker niet toe.
    Lijkt handbal jou een leuke sport? Bij HV Brummen mag een nieuw lid 2 maanden gratis meespelen en trainen!

• Bridgeclub I love bridge

‘I love bridge’ is een bridgeclub te Eerbeek. Op dinsdagmiddag en woensdagavond wordt er gespeeld in het Pater Dekkerhuis. Dit is de ontmoetingsruimte van de voormalige RK Kerk. Aan- en afmelden voor de speeldagen is niet nodig. Iedereen is welkom: lid of geen lid, met of zonder partner. Er wordt gespeeld volgens de regels van de NBB. De scores van de competitie en andere belangrijke informatie worden wekelijks op de website vermeld.

• Gymnastiekvereniging Kracht & Vlugheid Eerbeek

Gymnastiekvereniging Kracht & Vlugheid heeft een divers aanbod. Het begint met ouder-peutergym en biedt de mogelijkheid om via recreatief turnen te turnen op wedstrijdniveau. Daarnaast is er sport-fit voor dames en heren. Leeftijd is niet zo belangrijk, het verlangen om gezond en actief te blijven wel.
    De vanouds vriendschappelijke en sociale sfeer die gymnastiek eigen is, speelt ook bij de gymnastiekvereniging Kracht & Vlugheid een rol. De technische leiding van de gymnastiek groepen streeft ernaar de kinderen wat mee te geven waaraan ze ook later wat hebben. Te denken valt dan aan begrippen als discipline, afspraak is afspraak en kameraadschap. Begrippen die in sommige fases van het maatschappelijk gebeuren als ouderwets gezien worden, maar steeds weer terugkomen als waardevolle uitgangspunten.

• Rhienderoord

Bij Rhienderoord kom je zwemmen, bewegen en plezier maken. Rhienderdoord in Brummen is namelijk meer dan een zwembad alleen; er is ook een sportzaal en er worden diverse evenementen voor jong en oud georganiseerd. Zeven dagen per week kun je bij Rhienderoord terecht om banen te trekken, recreatief te zwemmen, te genieten van de wellness, aquasport te bedrijven of zwemles te volgen. Bovendien is er een gezellige bar aanwezig, kun je de vergaderruimte huren, is er een (gedeeltelijk overdekt) terras en een speeltuin. Kortom: zeeën van mogelijkheden bij Rhienderoord! Je bent van harte welkom om het zelf te ontdekken.

• Wandelsportvereniging Brummen

De KWBN (Koninklijke Wandel Bond Nederland), waarbij wandelsportvereniging aangesloten is, staat voor wandelen in Nederland in al zijn verschijningsvormen. De KWBN ziet het als haar verantwoordelijkheid om zoveel mogelijk Nederlanders op een verantwoorde manier aan het wandelen te krijgen en houden. Op die manier wordt er bijgedragen aan een gezonder, fitter en vitaler Nederland.

Bij KWBN staat de wandelaar centraal. Wat de wandelmotieven ook zijn, KWBN zorgt voor een passend aanbod in een passende context. De producten en diensten voor wandelaars omvatten o.a. evenementen, training en begeleiding, paden en routes, reizen ein informatie. Elke wandelaar in Nederland kan er gebruik van maken. Als lid van KWBN profiteer je van extra voordelen.

• Uniek Sporten

Uniek Sporten vindt dat sporten voor iedereen belangrijk is, een beperking hoeft daarbij geen belemmering te zijn. Vanuit deze samenwerkingsverbanden worden sportaanbieders ondersteund die gehandicaptensport willen aanbieden, ook worden mensen met een beperking geholpen in het vinden van de juiste sport. Zo worden sporters en sportaanbieders met elkaar in contact gebracht. Voor nadere informatie kunt u ook contact opnemen met Femke@sportkompas.oplevering4u.nl

Uniek Sporten is een initiatief van Gehandicapten sport. Op we website van Uniek sporten kunt u verschillende aanbieders in de regio terug vinden.

• Rijvereniging en Ponyclub De IJsselruiters

Vereniging De IJsselruiters kent een rijke geschiedenis. De vereniging werd opgericht in 1926 en is inmiddels uitgegroeid tot een bruisende rijvereniging en ponyclub. Voorwaarts denken, voorwaarts doen & voorwaarts gaan is de slogan die de vereniging typeert. De IJsselruiters organiseert regelmatig interessante clinics en evenementen. Wil je lid worden van De IJsselruiters? Dat kan: je hebt de keus uit rijdend lid, accommodatielid en niet rijdend lid.

• De Leuvenheimse Tennisclub

Deze gezellige, laagdrempelige vereniging bestaat al bijna 40 jaar en is prachtig gelegen aan de rand van Leuvenheim. Er zijn twee gravelbanen waarop vrijwel altijd gespeeld kan worden. De vereniging heeft een recreatief karakter en is toegankelijk voor alle speelsterktes. De Leuvenheimse Tennisclub is aangesloten bij de KNLTB. Ieder voor- en najaar doen er teams van LTC mee aan de competitie. Het volgen van tennisles is ook mogelijk bij LTC. De club beschikt over een gecertificeerde tennisleraar.

Vrijblijvend kennismaken met tennis en de vereniging behoort tot de mogelijkheden. U bent van harte welkom om met één van de leden de baan op te gaan ter kennismaking.

• VV Oeken

Vv Oeken heeft haar basis in Brummen en is opgericht op 5 oktober 1928. De vereniging is genoemd naar het gelijknamige buurtschap gelegen op enkele kilometers ten noorden van Brummen, daar waar deze voetbalclub, dus al 90 jaar geleden begon. Het sportpark de Overkant ligt aan de rand van het dorp Brummen aan de Knoevenoordstraat, de plaats waar, naast de kernen Leuvenheim en Oeken, de meeste van de ruim 400 leden wonen.

Voor de ca. 300 spelende leden heeft de club momenteel vier seniorenteams spelend in de zaterdagcompetitie. Het eerste elftal is ingedeeld in de 3e klasse A.

De jeugdafdeling met jongens en meisjes omvat veel pupillen- en juniorenteams verdeeld over een volledige lijn van mini-pupillen tot en met JO/MO19-junioren. Tevens zijn er complete meidenteams. Alle jeugdleden en VR1 spelen onder de samenwerkingsvlag van SJO Oeken/Brummen.

De keuze daarnaast om ‘met plezier meer prestatiegericht’ te gaan werken heeft de laatste jaren een flinke groei en goede resultaten opgeleverd. Ook wordt er met een team aan de (recreanten-)zaalcompetitie deelgenomen. Tevens is er op vrijdagavond het 7v7 35+/45+ voetbal.

Naast het voetbal zijn er het hele seizoen door allerlei andere activiteiten voor de jeugd, senioren en supporters, zoals onder meer het Sinterklaasfeest voor de jongste jeugdleden, het jeugdkamp, de koekactie, kaartactiviteiten en veel meer.

Traditioneel wordt elk seizoen afgesloten met een groot Toernooiweekend in juni met toernooien (voor jeugd en senioren).