Aan sportiviteit geen gebrek in de gemeente Brummen! Met ruim 60 verenigingen en organisaties die actief zijn op sport- en/of gezondheidsgebied kan werkelijk iedereen terecht bij een passende club. Van schietvereniging tot wandelclub, van hengelsport tot handbal, van voetbalvereniging tot golfbaan en alles wat daar tussenin zit – ontdek hieronder wat de gemeente Brummen te bieden heeft.

• Sporten

• Gymnastiekvereniging Kracht & Vlugheid Eerbeek

Gymnastiekvereniging Kracht & Vlugheid heeft een divers aanbod. Het begint met ouder-peutergym en biedt de mogelijkheid om via recreatief turnen te turnen op wedstrijdniveau. Daarnaast is er sport-fit voor dames en heren. Leeftijd is niet zo belangrijk, het verlangen om gezond en actief te blijven wel.
    De vanouds vriendschappelijke en sociale sfeer die gymnastiek eigen is, speelt ook bij de gymnastiekvereniging Kracht & Vlugheid een rol. De technische leiding van de gymnastiek groepen streeft ernaar de kinderen wat mee te geven waaraan ze ook later wat hebben. Te denken valt dan aan begrippen als discipline, afspraak is afspraak en kameraadschap. Begrippen die in sommige fases van het maatschappelijk gebeuren als ouderwets gezien worden, maar steeds weer terugkomen als waardevolle uitgangspunten.

• Bridgeclub Brummen

Bridgeclub Brummen is in 1968 opgericht. De club speelt haar wedstrijden in café restaurant Concordia in Brummen. Naast het competitie-element neemt gezelligheid een belangrijke plaats in bij deze club. In de maanden september t/m mei wordt er bij bridgeclub Brummen elke maandagavond parencompetitie gespeeld in meerdere lijnen. Na vijf competitie-avonden zijn er promotie- en degradatiewedstrijden en tussendoor wordt er voor ‘de ladder’ gespeeld. Op de donderdagmiddag wordt in één of twee lijnen gespeeld middels een laddercompetitie.Afwisseling genoeg dus, bij bridgeclub Brummen!

• Bridgeclub Eerbeek

Bij Bridgeclub Eerbeek neemt gezelligheid een belangrijke plaats in. In de maanden september t/m mei wordt er op donderdagavond gespeeld in twee of drie lijnen. Na vijf speelavonden wordt er gepromoveerd en gedegradeerd. Er wordt gespeeld in het Tjark Riks Centrum te Eerbeek. In de zomermaanden is er vrij bridgen op de maandagavond. Iedereen is dan van harte welkom!
    Vind u bridge leuk, maar weet u nog niet zeker of u zich bij een vereniging aan wilt sluiten? Neem dan een proefabonnement af. Dan kunt u zelf de sfeer ervaren. Ook als u op dit moment geen vaste bridgepartner heeft kunt u zich bij ons aanmelden.

• Badmintonclub ‘t Pluumpje

Badmintonclub ‘t Pluumpje uit Eerbeek is opgericht op 19 april 1975. De vereniging staat sindsdien voor sportiviteit; een plek waar jong en oud elkaar ontmoeten. Zowel de recreanten als de fanatieke competitiespelers kunnen bij ‘t Pluumpje terecht. De trainingen van de badmintonclub vinden plaats in sporthal De Bhoele. Elke dinsdag kan hier vrij getraind en gespeeld worden.

Ook voor de jeugd organiseert Badmintonclub ‘t Pluumpje verschillende activiteiten. Naast de vaste trainingen worden er verschillende toernooien en een uitje georganiseerd. Nieuwsgierig geworden? Je bent van harte welkom om eens vrijblijvend te komen kijken.

• Sportclub Brummen

Het doel van Sportclub Brummen is het beoefenen en het bevorderen van de amateurvoetbalsport in al zijn verschijningsvormen op een zo hoog mogelijk kwalitatief niveau. Kwaliteit vertaalt zich hierbij in een moderne accommodatie en deskundige, gediplomeerde begeleiding van spelers en elftallen op alle niveaus. De doelgroepen zijn heren, dames, jongens en meisjes. Naast kwaliteit kenmerkt de vereniging zich door respect, sportiviteit en gezonde ambitie, maar ook door gezelligheid en familiegevoel. Voor zowel senioren als jeugd wil Sportclub Brummen een positieve sfeer en goede organisatie scheppen, waardoor spelers het als een uitdaging zien om bij de vereniging te komen spelen.

• Rhienderoord

Bij Rhienderoord kom je zwemmen, bewegen en plezier maken. Rhienderdoord in Brummen is namelijk meer dan een zwembad alleen; er is ook een sportzaal en er worden diverse evenementen voor jong en oud georganiseerd. Zeven dagen per week kun je bij Rhienderoord terecht om banen te trekken, recreatief te zwemmen, te genieten van de wellness, aquasport te bedrijven of zwemles te volgen. Bovendien is er een gezellige bar aanwezig, kun je de vergaderruimte huren, is er een (gedeeltelijk overdekt) terras en een speeltuin. Kortom: zeeën van mogelijkheden bij Rhienderoord! Je bent van harte welkom om het zelf te ontdekken.

• Stichting Scouting Eerbeek

Scouting Tapawingo Eerbeek is een vereniging waar elk weekend allerlei jongens en meisjes het scoutingspel spelen. Elke week is er een leuke bijeenkomst waarin van alles ondernomen wordt: van vuurstoken tot een zeepsopbaan, van primitief koken tot een sporttoernooi: bij Scouting Tapawingo Eerbeek zijn ze van alle markten thuis.

Het scoutingspel wordt gespeeld in verschillende leeftijdsgroepen, zogenaamde speltakken. De activiteiten zijn dan ook afgestemd op de leeftijd van de leden. Zo ga je bij de jongste groep, de welpen, een nacht kamperen op een terrein in de buurt terwijl je bij de oudste groep, de explorers, een hele week op kamp gaat naar Spanje, Polen of Schotland. Je bent van harte welkom om eens te komen kijken bij Scouting Tapawingo Eerbeek!

• Judoschool Pot

Judoschool Pot is gevestigd in Zutphen, maar geeft ook lessen bij de Bhoele in Eerbeek en in Rhienderoord bij Brummen. Het is een judoschool voor iedereen, ongeacht niveau of leeftijd. Elke judoka en judogroep heeft zijn eigen specifieke benadering en manier van leren. Judoschool Pot probeert daar als judoschool bij aan te sluiten en heeft waardering en aandacht voor elke lid. De professionele achtergrond in het (speciaal) onderwijs helpt daarbij.

Bij Judoschool Pot willen ze het maximale uit de judoschool en judoka’s halen, zowel op recreatief- als op wedstrijdgebied. Zo worden er clubkampioenschappen georganiseerd, wordt er deelgenomen aan opstap- en grotere toernooien, is er een leuk dagje uit naar de A-toernooien waar de professionele judoka’s hun wedstrijden spelen en wordt er in de zomer een judokamp georganiseerd.

De lessen bij Rhienderoord in Brummen vinden plaats op vrijdag van 15.45 tot 16.30 uur (kinderen tot 8 jaar) en van 16.30 tot 17.30 uur (kinderen vanaf 8 jaar). Het is uiteraard mogelijk om een gratis proefles te komen volgen. Neem een kijkje op de website voor meer informatie.

• Hippische Sport Vereniging De Veluwezoom

Liefhebbers van pony- en paardrijden kunnen terecht bij Hippische Sport Vereniging De Veluwezoom. Deze vereniging is aangesloten bij de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) te Ermelo. Per provincie zijn alle verenigingen via de KNHS ondergebracht in regio’s, de Veluwezoom valt onder Regio Gelderland. Deze Regio Gelderland heeft de aangesloten verenigingen weer verdeeld in zogenaamde “kringen”. Deze vereniging is ingedeeld in de kring Berkel/IJssel. Binnen de kring worden regelmatig wedstrijden georganiseerd. Tijdens deze wedstrijden kun je dressuurproeven rijden, een parcours springen en eventueel samen met andere leden van de vereniging mee doen met de discipline afdelingsdressuur (4-tal of 6-tal).