Aan sportiviteit geen gebrek in de gemeente Brummen! Met ruim 60 verenigingen en organisaties die actief zijn op sport- en/of gezondheidsgebied kan werkelijk iedereen terecht bij een passende club. Van schietvereniging tot wandelclub, van hengelsport tot handbal, van voetbalvereniging tot golfbaan en alles wat daar tussenin zit – ontdek hieronder wat de gemeente Brummen te bieden heeft.

• Sporten

• ATB-Club Last Gear Eerbeek

Last Gear is een recreatieve vereniging en heeft in algemene zin tot doel het beoefenen van de wielersport, met name het mountainbiken. Sportiviteit, plezier in de sport en gezelligheid staan voorop. De vereniging telt ruim 270 leden. Dit aantal blijft nog steeds groeien. Last Gear heeft daarmee voldoende leden om op elk fietsniveau een goed aanbod aan activiteiten en mogelijkheden te bieden.

Mountainbiken is een sport voor iedereen. Dat wil Last Gear ook graag uitdragen. De club biedt een jaarprogramma met voor ‘ieder wat wils’. Niet alleen voor de leden, maar voor iedereen. De vereniging biedt een gevarieerd en passend aanbod aan wieleractiviteiten voor zowel heren, dames als jeugd. Bijna iedere zondag staat er een clubrit op het programma waarbij de groepsindeling wordt bepaald door het prestatieniveau en de groepsgrootte. In het zomerseizoen wordt er ook door de week gereden. Ook kan er worden deelgenomen aan diverse toertochten en beschikt Last Gear over een eigen marathonteam. Tevens kan er naar behoefte aan wedstrijden worden deelgenomen.

• Sportclub Brummen

Het doel van Sportclub Brummen is het beoefenen en het bevorderen van de amateurvoetbalsport in al zijn verschijningsvormen op een zo hoog mogelijk kwalitatief niveau. Kwaliteit vertaalt zich hierbij in een moderne accommodatie en deskundige, gediplomeerde begeleiding van spelers en elftallen op alle niveaus. De doelgroepen zijn heren, dames, jongens en meisjes. Naast kwaliteit kenmerkt de vereniging zich door respect, sportiviteit en gezonde ambitie, maar ook door gezelligheid en familiegevoel. Voor zowel senioren als jeugd wil Sportclub Brummen een positieve sfeer en goede organisatie scheppen, waardoor spelers het als een uitdaging zien om bij de vereniging te komen spelen.

• ZV De Spreng

Zwemsportvereniging De Spreng is een fusievereniging met een lange historie. In het jaar 2000 gingen de Eerbeekse Zwem- en Poloclub ‘Oefening Kweekt Kracht’ en de Zwem- en Poloclub ‘Brummen’ op in een nieuwe zwemsportvereniging: De Spreng. Thuishavens zijn het zwembad Rhienderoord te Brummen en zwembad Coldenhove te Eerbeek. Bij De Spreng worden de volgende sporten aangeboden: waterpolo, reddingszwemmen, wedstrijdzwemmen en recreatief zwemmen. Je hebt de mogelijkheid om vier keer gratis mee te trainen.

De Spreng wil de zwemsport bevorderen in de gemeente Brummen en haar leden een plezierige en veilige omgeving bieden om hun favoriete sport te beoefenen. De zwemsportvereniging is trots op de jeugdafdeling, waar kinderen (na het behalen van hun A- en B-diploma) op speelse wijze kennis maken met alle facetten van het zwemmen, het reddend zwemmen en waterpolo. Plezier en beleving staan voorop. Zowel bij de recreatieve groeps als bij de wedstrijdteams. Er wordt gestreefd naar optimale wedstrijdprestaties.

• Judoschool Pot

Judoschool Pot is gevestigd in Zutphen, maar geeft ook lessen bij de Bhoele in Eerbeek en in Rhienderoord bij Brummen. Het is een judoschool voor iedereen, ongeacht niveau of leeftijd. Elke judoka en judogroep heeft zijn eigen specifieke benadering en manier van leren. Judoschool Pot probeert daar als judoschool bij aan te sluiten en heeft waardering en aandacht voor elke lid. De professionele achtergrond in het (speciaal) onderwijs helpt daarbij.

Bij Judoschool Pot willen ze het maximale uit de judoschool en judoka’s halen, zowel op recreatief- als op wedstrijdgebied. Zo worden er clubkampioenschappen georganiseerd, wordt er deelgenomen aan opstap- en grotere toernooien, is er een leuk dagje uit naar de A-toernooien waar de professionele judoka’s hun wedstrijden spelen en wordt er in de zomer een judokamp georganiseerd.

De lessen bij Rhienderoord in Brummen vinden plaats op vrijdag van 15.45 tot 16.30 uur (kinderen tot 8 jaar) en van 16.30 tot 17.30 uur (kinderen vanaf 8 jaar). Het is uiteraard mogelijk om een gratis proefles te komen volgen. Neem een kijkje op de website voor meer informatie.

• Shaolin Kung Fu Brummen

China Sports & Culture is een traditionele Shaolin Kung Fu school met lessen in Brummen en Zutphen. Shaolin Kung Fu is geschikt voor jong en oud, jongens en meisjes, mannen en vrouwen. Iedereen kan meedoen op zijn of haar niveau. Ervaring met andere vechtsporten is niet nodig. De leerlingen bestaan uit een leuke, gevarieerde groep van 4 tot 50 jaar. Plezier, respect en het verbeteren van persoonlijke eigenschappen en vaardigheden staan tijdens de trainingen centraal.

De lessen worden gegeven door Patrick,  Shi Yan Shao, een 34ste generatie Shaolin disciple en rijkserkend leraar martial arts. De lessen Kung Fu worden ondersteund door gevorderde leerlingen.

• Volleybalvereniging Spiker

Spiker telt momenteel ruim 200 leden en is daarmee één van de grootste zaalsportverenigingen in de gemeente Brummen. Het doel van de vereniging is gelegenheid geven tot het beoefenen van de volleybalsport door middel van het houden van trainingen, het spelen van wedstrijden op zowel competitie- als recreatief niveau. Spiker wil een vereniging zijn waar leden zich thuis voelen, zodat iedereen kan volleyballen op een wijze die hem/haar aanspreekt. Sporthal de Bhoele aan de Händelstraat 45 in Eerbeek is de thuishaven van Spiker. Trainingen worden gehouden op de maandag, donderdag en vrijdag. Op zaterdag vinden de thuiswedstrijden plaats.

• Brummense Damvereniging

Brummense Damvereniging staat voor dammen voor jong en oud. De clubleden spelen mee in verschillende competities zoals de bondscompetitie, de sneldamcompetitie en de jeugdcompetitie. Elke donderdag is er een clubavond die wordt gehouden in Plein 5, het buurthuis van Brummen. Enthousiaste dammers zijn van harte welkom om een clubavond bij te wonen. Ook als je nog niet zeker weet of je wel lid wilt worden kun je gerust een avond komen kijken. Er is altijd wel een mogelijkheid om een partijtje te spelen tegen een lid van de club.

• Stichting Scouting Eerbeek

Scouting Tapawingo Eerbeek is een vereniging waar elk weekend allerlei jongens en meisjes het scoutingspel spelen. Elke week is er een leuke bijeenkomst waarin van alles ondernomen wordt: van vuurstoken tot een zeepsopbaan, van primitief koken tot een sporttoernooi: bij Scouting Tapawingo Eerbeek zijn ze van alle markten thuis.

Het scoutingspel wordt gespeeld in verschillende leeftijdsgroepen, zogenaamde speltakken. De activiteiten zijn dan ook afgestemd op de leeftijd van de leden. Zo ga je bij de jongste groep, de welpen, een nacht kamperen op een terrein in de buurt terwijl je bij de oudste groep, de explorers, een hele week op kamp gaat naar Spanje, Polen of Schotland. Je bent van harte welkom om eens te komen kijken bij Scouting Tapawingo Eerbeek!

• Kegelclub Gooi Ze Umme

G.Z.U. (Gooi Ze Umme is een kegelclub voor mannen. De oefenavond vindt plaats op donderdag op de kegelbanen van Café Restaurant Concordia te Brummen. De clubavond begint om 20.00u en eindigt wanneer de laatste kegelaar zijn kegelbal opbergt. G.Z.U. telt zo’n 17 leden, waarvan er 15 in competitieverband gooien. De leeftijd varieert van 40 tot 88 jaar.

Het kegelen is ook een sociaal gebeuren: praatje, drankje, hapje. Naast de clubavonden zijn er een zestal competitieronden per jaar. Opgeven voor de competitie is een vrije keuze, maar wordt hogelijk gewaardeerd. Naast het meedoen aan de competitie, kun je ook mee gooien met toernooien of kampioenschappen in verschillende klassen, zowel op nationaal niveau als op bondsniveau. De club heeft verder een feestcommissie die ook wat andere activiteiten organiseert.