Aan sportiviteit geen gebrek in de gemeente Brummen! Met ruim 60 verenigingen en organisaties die actief zijn op sport- en/of gezondheidsgebied kan werkelijk iedereen terecht bij een passende club. Van schietvereniging tot wandelclub, van hengelsport tot handbal, van voetbalvereniging tot golfbaan en alles wat daar tussenin zit – ontdek hieronder wat de gemeente Brummen te bieden heeft.

Hulp nodig bij het zoeken naar een passende (sport)club of op zoek naar beweegadvies? Neem dan contact op met Mindy de Lange van ons sport en beweegloket.

• Sporten

• Personal Sports Brummen

PSB is een kleinschalige, gezellige, professioneel ingerichte sportschool met aandacht voor jou. Jouw wensen staan centraal bij PSB. Te denken valt daarbij aan het verliezen van gewicht, het verbeteren van conditie, sporten met gezondheidsklachten, het sporten voor een fit lichaam, het opbouwen van spiermassa of het herstellen na een blessure.

Afgestemd op jouw behoeften, lifestyle en doelstellingen wordt jouw eigen programma samengesteld. Door op deze manier te sporten behaal je resultaat en is het programma bovendien verantwoord en veilig. Bij PSB word je begeleid door deskundige trainers met passie voor en kennis van sport. Ook bedrijfsfitness is mogelijk bij PSB.

• Schietvereniging Willem Tell

S.V. Willem Tell Brummen is opgericht op 3 juni 1888. De vereniging is in 126 jaar uitgegroeid tot een veelzijdige vereniging waar bijna iedere sportschutter zich kan toeleggen op de disciplines die hem of haar aantrekken. Op dit moment lukt dat alle 125 leden van de vereniging.

S.V. Willem Tell heeft op 30 september 1891 Koninklijke goedkeuring gekregen. Hierdoor kon aanspraak worden gemaakt op bescherming en medewerking van staatswege. Zo werden door de staat geweren en munitie beschikbaar gesteld.

• Jeu de Boules vereniging Le Pionnier in Brummen

Wie denkt dat Jeu de Boules alleen een sport is voor oude mannetjes, die met veel gebaren en furore spelen in de schaduw van platanen op een pleintje in Frankrijk, heeft het mis. Jeu de Boules is voor iedereen!

JBV Le pionnier telt 30 leden en 9 donateurs. Ook geeft de vereniging mensen met een verstandelijke beperking de mogelijkheid om actief deel te nemen aan de Jeu de Boules sport. Naast de wekelijkse speeldagen op dinsdagavond en zondagmiddag, organiseert JBV Le Pionnier ook een toernooir en competitie voor de “G”-leden.

De vereniging heeft een geheel vernieuwde accommodatie. Deze is gevestigd op sportpark de Hazenberg, gelegen aan de rand van Brummen. Het clubhuis is gezellig en sfeervol. In principe wordt er het hele jaar buiten gespeeld. Bij slecht weer is er de mogelijkheid om “mini-boules” binnen te spelen.

• Gymnastiekvereniging Kracht & Vlugheid Eerbeek

Gymnastiekvereniging Kracht & Vlugheid heeft een divers aanbod. Het begint met ouder-peutergym en biedt de mogelijkheid om via recreatief turnen te turnen op wedstrijdniveau. Daarnaast is er sport-fit voor dames en heren. Leeftijd is niet zo belangrijk, het verlangen om gezond en actief te blijven wel.
    De vanouds vriendschappelijke en sociale sfeer die gymnastiek eigen is, speelt ook bij de gymnastiekvereniging Kracht & Vlugheid een rol. De technische leiding van de gymnastiek groepen streeft ernaar de kinderen wat mee te geven waaraan ze ook later wat hebben. Te denken valt dan aan begrippen als discipline, afspraak is afspraak en kameraadschap. Begrippen die in sommige fases van het maatschappelijk gebeuren als ouderwets gezien worden, maar steeds weer terugkomen als waardevolle uitgangspunten.

• Shaolin Kung Fu Brummen

China Sports & Culture is een traditionele Shaolin Kung Fu school met lessen in Brummen en Zutphen. Shaolin Kung Fu is geschikt voor jong en oud, jongens en meisjes, mannen en vrouwen. Iedereen kan meedoen op zijn of haar niveau. Ervaring met andere vechtsporten is niet nodig. De leerlingen bestaan uit een leuke, gevarieerde groep van 4 tot 50 jaar. Plezier, respect en het verbeteren van persoonlijke eigenschappen en vaardigheden staan tijdens de trainingen centraal.

De lessen worden gegeven door Patrick,  Shi Yan Shao, een 34ste generatie Shaolin disciple en rijkserkend leraar martial arts. De lessen Kung Fu worden ondersteund door gevorderde leerlingen.

• HarVo Eerbeek

HarVo staat voor Hart Vooruit en is de sport- en spelvereniging voor mensen met een hart- of vaatziekte in de gemeente Brummen. Ook ex-hartpatiënten zijn welkom bij HarVo. Het doel van de vereniging is het verbeteren van de conditie van leden door op verantwoorde wijze te sporten. Een ander belangrijk doel is het stimuleren van sociaal contact. De sport- en spelleiders zijn gekwalificeerde sportleiders in lichamelijke opvoeding of hebben een verpleegkundige achtergrond en zijn AED getraind.

De vereniging organiseert verschillende activiteiten zoals volleybal, wandelingen, jeu de boules, klootschieten, fietsen en voorlichtingsavonden over leefstijl, bewegen en voeding. Lid worden van de vereniging kan met toestemming van de cardioloog of huisarts. Nieuwe leden zijn van harte welkom!

• FC Andarinyo

F.C. Andarinyo is opgericht in 1979 en is een multi-culturele voetbalvereniging. De herkomstlanden van de spelers zijn Turkije, Italië, Suriname, Afghanistan, Molukken en Nederland. De doelstelling van de vereniging is tweeledig: verbroedering door gezamenlijk te sporten en presteren op het hoogst haalbare voetbalniveau. Deze twee doelstellingen wil de vereniging bereiken door respect te tonen voor iemands persoon en cultuur en door een evenwichtige samenstelling van de teams.

• Uniek Sporten

Uniek Sporten vindt dat sporten voor iedereen belangrijk is, een beperking hoeft daarbij geen belemmering te zijn. Vanuit deze samenwerkingsverbanden worden sportaanbieders ondersteund die gehandicaptensport willen aanbieden, ook worden mensen met een beperking geholpen in het vinden van de juiste sport. Zo worden sporters en sportaanbieders met elkaar in contact gebracht. Voor nadere informatie kunt u ook contact opnemen met Femke@sportkompas.oplevering4u.nl

Uniek Sporten is een initiatief van Gehandicapten sport. Op we website van Uniek sporten kunt u verschillende aanbieders in de regio terug vinden.

• De Leuvenheimse Tennisclub

Deze gezellige, laagdrempelige vereniging bestaat al bijna 40 jaar en is prachtig gelegen aan de rand van Leuvenheim. Er zijn twee gravelbanen waarop vrijwel altijd gespeeld kan worden. De vereniging heeft een recreatief karakter en is toegankelijk voor alle speelsterktes. De Leuvenheimse Tennisclub is aangesloten bij de KNLTB. Ieder voor- en najaar doen er teams van LTC mee aan de competitie. Het volgen van tennisles is ook mogelijk bij LTC. De club beschikt over een gecertificeerde tennisleraar.

Vrijblijvend kennismaken met tennis en de vereniging behoort tot de mogelijkheden. U bent van harte welkom om met één van de leden de baan op te gaan ter kennismaking.