Aan sportiviteit geen gebrek in de gemeente Brummen! Met ruim 60 verenigingen en organisaties die actief zijn op sport- en/of gezondheidsgebied kan werkelijk iedereen terecht bij een passende club. Van schietvereniging tot wandelclub, van hengelsport tot handbal, van voetbalvereniging tot golfbaan en alles wat daar tussenin zit – ontdek hieronder wat de gemeente Brummen te bieden heeft.

Hulp nodig bij het zoeken naar een passende (sport)club of op zoek naar beweegadvies? Neem dan contact op met Mindy de Lange van ons sport en beweegloket.

• Sporten

• TC Eerbeek

Tennisclub Eerbeek (TCE), opgericht op 3 oktober 1969, is een vereniging die aangesloten is bij de landelijke tennisbond KNLTB. TCE heeft als thuisbasis het tennispark “De Veldkant”, prachtig gelegen aan de rand van het Veluwse Imbos, op ca. 1 km buiten het dorp Eerbeek. Het park bestaat uit 9 kunstgrasbanen, een oefenkooi, een riant clubhuis en een ruime parkeergelegenheid. Ook in de wintermaanden kan er op het kunstgras vrijwel altijd gespeeld worden.

Het is overigens goed toeven op het tennispark. Na afloop van een partijtje tennis kan er in de gezellige bar onder het genot van een hapje en een drankje nog even worden na- en bijgepraat.

• Zwembad Coldenhove

Zwembad Coldenhove ligt in Eerbeek aan de rand van de prachtige Veluwe. Het water van het zwembad wordt verwarmd door de restwarmte van papierfabriek Coldenhove. Omdat deze temperatuur niet altijd beschikbaar is, is op de website de actuele watertemperatuur te vinden. Tijdens de zomermaanden is het zwembad de thuisbasis van zwem- en waterpolovereniging De Spreng.

Zwembad Coldenhove heeft niet alleen een groot diep bad maar ook een kleuterbad, peuterbad, een lange glijbaan, een wild-water-beek en een ruime ligweide met volleybalveld. Bovendien kunnen er bij het zwembad snacks, snoep en softdrinks gehaald worden.

• Handbal Brummen

Handbal Brummen is opgericht in 1946. Handbal is een teamsport voor iedereen. Bij handbal kun je eigenlijk alleen winnen als je goed samenspeelt met je team. Als handballer moet je wel tegen een stootje kunnen, lichamelijk contact is namelijk toegestaan. Toch zul je tijdens de wedstrijden merken dat de spelers sportief met elkaar en de tegenstanders om gaan. Duwen, trekken en/of schelden laat de scheidsrechter zeker niet toe.
    Lijkt handbal jou een leuke sport? Bij HV Brummen mag een nieuw lid 2 maanden gratis meespelen en trainen!

• VV Oeken

Vv Oeken heeft haar basis in Brummen en is opgericht op 5 oktober 1928. De vereniging is genoemd naar het gelijknamige buurtschap gelegen op enkele kilometers ten noorden van Brummen, daar waar deze voetbalclub, dus al 90 jaar geleden begon. Het sportpark de Overkant ligt aan de rand van het dorp Brummen aan de Knoevenoordstraat, de plaats waar, naast de kernen Leuvenheim en Oeken, de meeste van de ruim 400 leden wonen.

Voor de ca. 300 spelende leden heeft de club momenteel vier seniorenteams spelend in de zaterdagcompetitie. Het eerste elftal is ingedeeld in de 3e klasse A.

De jeugdafdeling met jongens en meisjes omvat veel pupillen- en juniorenteams verdeeld over een volledige lijn van mini-pupillen tot en met JO/MO19-junioren. Tevens zijn er complete meidenteams. Alle jeugdleden en VR1 spelen onder de samenwerkingsvlag van SJO Oeken/Brummen.

De keuze daarnaast om ‘met plezier meer prestatiegericht’ te gaan werken heeft de laatste jaren een flinke groei en goede resultaten opgeleverd. Ook wordt er met een team aan de (recreanten-)zaalcompetitie deelgenomen. Tevens is er op vrijdagavond het 7v7 35+/45+ voetbal.

Naast het voetbal zijn er het hele seizoen door allerlei andere activiteiten voor de jeugd, senioren en supporters, zoals onder meer het Sinterklaasfeest voor de jongste jeugdleden, het jeugdkamp, de koekactie, kaartactiviteiten en veel meer.

Traditioneel wordt elk seizoen afgesloten met een groot Toernooiweekend in juni met toernooien (voor jeugd en senioren).

• ATB-Club Last Gear Eerbeek

Last Gear is een recreatieve vereniging en heeft in algemene zin tot doel het beoefenen van de wielersport, met name het mountainbiken. Sportiviteit, plezier in de sport en gezelligheid staan voorop. De vereniging telt ruim 270 leden. Dit aantal blijft nog steeds groeien. Last Gear heeft daarmee voldoende leden om op elk fietsniveau een goed aanbod aan activiteiten en mogelijkheden te bieden.

Mountainbiken is een sport voor iedereen. Dat wil Last Gear ook graag uitdragen. De club biedt een jaarprogramma met voor ‘ieder wat wils’. Niet alleen voor de leden, maar voor iedereen. De vereniging biedt een gevarieerd en passend aanbod aan wieleractiviteiten voor zowel heren, dames als jeugd. Bijna iedere zondag staat er een clubrit op het programma waarbij de groepsindeling wordt bepaald door het prestatieniveau en de groepsgrootte. In het zomerseizoen wordt er ook door de week gereden. Ook kan er worden deelgenomen aan diverse toertochten en beschikt Last Gear over een eigen marathonteam. Tevens kan er naar behoefte aan wedstrijden worden deelgenomen.

• Karate Club Eerbeek

Karate Club Eerbeek is een karateschool voor iedereen: voor kinderen vanaf zes jaar tot volwassenen. De club staat bekend vanwege de fijne sfeer en persoonlijke aandacht. Er wordt les gegeven in Kihon, Kata, Kumite en eigen ontwikkeling. KCE doet er alles aan om de tijd die de leden bij de club doorbrengen zo fijn, afwisselend en leerzaam mogelijk te maken.

De trainingen vinden op woensdag- en vrijdagavond plaats. Geïnteresseerden kunnen vrijblijvend een tweetal lessen meedoen alvorens zij beslissen of zij wel of geen lid willen worden.

• Yoga Jannu

Yoga Jannu biedt een dynamische vorm van yoga. Door het bewegen op het ritme van de ademhaling ervaar je rust je hoofd en ga je vrijer en bewuster bewegen. De krachtige houdingen maken je sterk en soepel. De lessen worden rustig opgebouwd en aan het niveau van de groep aangepast. Jong, oud, iedereen kan aan yoga doen! De leeftijd van de leerlingen varieert van 16 tot 84 jaar.

Naar wens kan Yoga Jannu ook wat krachtige power yogalessen aanbieden, of stoelyoga voor minder mobiele mensen. In combinatie met hardlopen biedt yoga een geweldige warming up om blessures te voorkomen.

De meeste lessen worden gegeven bij Villa Sangha en bij Yoga centrum Brummen. Daarnaast organiseert Yoga Jannu regelmatig lessen buiten, of op een andere locatie.

Tessa Valstar, eigenaresse van Yoga Jannu, hoopt je gauw te zien op een proefles!

• Schietvereniging De Veluwse Schutters

Volgens de handgeschreven notulen werd de vereniging in 1946 opgericht in een toenmalig café. Wekelijks kwam men bijeen in het café en werd de fietsenstalling omgebouwd tot schietbaan. Inmiddels beschikt D.V.S. over een geweldige accommodatie. Er kan geschoten worden met de afstanden 10, 12, 25 en 50 meter. Met pistool, revolver, geweer, karabijn en luchtgeweer. In totaal beschikt de vereniging over 43 schietpunten. Een aantal banen is ook voor rolstoelgebruikers bereikbaar.

D.V.S. heeft een actief wedstrijdbeleid. Jaarlijks worden een aantal wedstrijden georganiseerd in diverse disciplines. Ook is er de clubcompetitie in bijna alle disciplines. De vereniging draait, zoals zoveel verenigingen, met vrijwilligers. De leden zijn verplicht baan- of bardiensten te draaien. Dit werkt naar twee kanten: het verhoogt de saamhorigheid én iedereen doet wat voor de vereniging. Het verenigingsgevoel staat voorop.

• Volleybalvereniging Spiker

Spiker telt momenteel ruim 200 leden en is daarmee één van de grootste zaalsportverenigingen in de gemeente Brummen. Het doel van de vereniging is gelegenheid geven tot het beoefenen van de volleybalsport door middel van het houden van trainingen, het spelen van wedstrijden op zowel competitie- als recreatief niveau. Spiker wil een vereniging zijn waar leden zich thuis voelen, zodat iedereen kan volleyballen op een wijze die hem/haar aanspreekt. Sporthal de Bhoele aan de Händelstraat 45 in Eerbeek is de thuishaven van Spiker. Trainingen worden gehouden op de maandag, donderdag en vrijdag. Op zaterdag vinden de thuiswedstrijden plaats.