Vergelijk je jezelf vaak met anderen tijdens het sporten? Zo kom je er vanaf

pexels-photo-1430116

‘Bij haar staat die sportoutfit veel beter!’, ‘Hij is veel sterker dan ik!’, ‘Zij kan veel beter volleyballen/tennissen/voetballen/hockeyen dan ik!’ … Zijn dit herkenbare gedachten voor jou? Veel mensen hebben de neiging om zichzelf te vergelijken met een ander, ook als het op sporten aankomt. Dit is jammer, want het is nog maar de vraag of deze vergelijking je iets positiefs brengt of dat het je eigenlijk meer in de weg zit.

In dit artikel legt life coach Laura Schoemaker uit waar onze drang om te vergelijken vandaan komt én hoe je kunt afrekenen met de vergelijker, zodat die je tijdens het sporten niet meer in de weg zit.

De natuurlijke angst om buitengesloten te worden

Even een heel korte uitleg over hoe de vergelijker in ons leven is ontstaan. De ontwikkeling van de vergelijker komt voort uit 3 belangrijke basisonderdelen, te weten:

• Je aanleg => de genen die je meekrijgt en die deels bepalend zijn voor je gevoeligheid;
  • Je opvoeding => welke regels, reacties en acties heb je van huis uit meegekregen én voortgezet;
  • Je ervaringen door de jaren heen => de dingen die je meemaakt zijn voor een belangrijk deel bepalend in hoe je bovengenoemde ‘onderdelen’ vervolgens verder ontwikkelt.

Als kind zijn wij op veel vlakken afhankelijk van belangrijke anderen. Daarom gaan wij ons als kind tot die belangrijke anderen verhouden. Later, als volwassenen, zijn we niet meer werkelijk afhankelijk van belangrijke anderen en hoeven we ons dus niet meer tot diegenen te verhouden. Maar omdat wij ‘sociale wezens’ zijn is het voor ons belangrijk om ergens bij te kunnen horen. Wij gaan ons daarom alsnog verhouden tot de ander, zodat we niet buitengesloten worden. En daar komt de innerlijke criticus om de hoek kijken.

De vergelijker is een onderdeel van die innerlijke criticus. Het klinkt misschien vreemd, maar de vergelijker wil je graag helpen om je te beschermen en om persoonlijk te groeien. Toch kan de vergelijker in de praktijk juist voor onzekerheid en minder motivatie zorgen, zeker als je voor het eerst de sportschool of de sportvelden betreedt.

Zo reken je af met de ‘vergelijker’ en sta je steviger in je schoenen

Dat het bij het sporten niet om de prestaties van anderen, maar om je eigen voorwaartse stappen draait, weten we allemaal wel. Dat neemt niet weg dat het soms lastig is om jezelf niet met die ander te vergelijken, ook al heeft dat geen enkele zin. Ieder lichaam is immers anders; de één heeft meer aanleg voor spieropbouw terwijl de ander juist gemakkelijker conditie opbouwt en ga zo maar door.

Om ervoor te zorgen dat jij je tijdens het sporten meer op jezelf gaat richten in plaats van op anderen, kun je de volgende tips toepassen:

Zodra je je vergelijker opmerkt, snoer hem dan de mond! Zeg bijvoorbeeld:

• Stop, dit is niet helpend!
  • Ik heb ook weleens anders gehoord!

Verander je focus door jezelf positief toe te spreken. Zeg bijvoorbeeld tegen jezelf:

• Ik mag trot zijn op mijzelf!
  • Wat heb ik goed gewerkt vandaag!
  • Ik ben net zoveel waard als ieder ander!

Op die manier zorg je ervoor dat je tijdens het sporten geen negatieve, maar juist positieve gedachten hebt. Dat maakt het behalen van je eventuele doelen een stuk gemakkelijker én zorgt ervoor dat je met veel meer plezier aan het sporten bent.

Meer weten of wil je graag hulp op dit vlak? Kijk dan op www.sensusmeus.nl voor meer informatie over de mogelijkheden in de Lifecoach & Therapie Praktijk van Laura Schoemaker.

Groet Laura Schoemaker – van Praktijk Sensus Meus

Sensus Meus is de latijnse naam voor Mijn gevoel, mijn besef