Voorlopig de laatste editie van de Uniek Sporten kalender: “welke sport ga jij beoefenen deze maand?

Kalender_Brummen_Q2

De 4de en voorlopig laatste editie van de kalender Uniek Sporten van de Maand van Uniek Sporten regio Stedendriehoek is klaar! De lokale buurtsportcoaches aangepast sporten verspreiden begin april de kalenders bij de deelnemende sportaanbieders, scholen speciaal onderwijs, zorginstanties en -professionals en andere openbare en buurtontmoetingscentra in Apeldoorn, Brummen, Epe, Lochem, Voorst en Zutphen. Elke gemeente heeft een eigen kalender waarop zowel lokaal sportaanbod als aanbod in de buurtgemeenten staat voor sporters met een beperking. Middels QR-codes kan alle informatie over het sportaanbod moeiteloos worden gevonden. De kalender loopt van april tot en met juni 2022. In juni zal regio Stedendriehoek met de verschillende partijen de kalender evalueren en daarna een besluit nemen over een eventueel vervolg.

Unieke Sport van de maand april: Wielersport en Atletiek

Gelukkig zijn alle coronamaatregelen opgeheven en kunnen we met dit heerlijke voorjaarsweer weer lekker buitensporten beoefenen zoals wielrennen en atletiek.

In de regio Stedendriehoek worden deze sporten, zoals bijvoorbeeld frame running, door de deelnemende sportaanbieders aangeboden aan sporters met een beperking. Wielrennen en atletiek worden in april ‘in the spotlight’ gezet! Middels sociale media berichten (www.facebook/unieksportengelderland) en belevingsvideo’s van Uniek Sporten Stedendriehoek (ook te zien op www.unieksporten.nl/nieuws) kunnen sporters vooraf al kennis maken met de verschillende sporten. Waarom is de sport zo leuk, wat is het voor een vereniging, wie zijn de trainers en wat zijn de faciliteiten van de vereniging of club, het komt allemaal aan bod. Hiermee wordt voor sporters met een beperking de drempel om naar een sportclub of vereniging te gaan in veel gevallen veel lager gemaakt. In mei komt laag intensief & racketsport uitgebreid aan bod en in juni staan paardrijden & precisiesport centraal.

Voor wie?
Alle mensen met een lichamelijk, verstandelijke, auditieve, visuele en mentale beperking kunnen zich aanmelden bij de deelnemende sportaanbieders die vermeld staan op de kalender en vervolgens meedoen met de reguliere trainingen. En mocht de gewenste sport niet lokaal georganiseerd zijn dan is er vast wel een alternatief te vinden in een van de omliggende gemeenten.

Ambitie Uniek Sporten Stedendriehoek
De Stedendriehoek heeft de ambitie om iedereen met een beperking binnen deze regio te laten sporten en bewegen als ieder ander. Hiervoor werkt een team van buurtsportcoaches en regiocoach aangepast sporten nauw samen met de sport, zorg, onderwijs, overheid en ondersteunende organisaties.

Ook een kalender ophangen?
Neem dan contact met de lokale buurtsportcoach aangepast sporten Erik Sanders, brummen@unieksporten.nl Een digitale versie kan ook worden aangevraagd.