Wandelen met WSV Eerbeek: “Wandelen is laagdrempelig en gewoon gezellig!”

wsv eerbeek

Of je nu gaat voor een lange wandeling, een lesje boksen, een voetbaltraining of een heel andere sport: bewegen is gezond én kan ook nog eens heel leuk zijn. In de rubriek ‘Sporters aan het woord’ vragen we sportievelingen die sporten en bewegen in de gemeente Brummen naar hun beweegredenen. Deze keer komen de wandelaars van WSV Eerbeek aan het woord.

Dat er aan wandelen talloze gezondheidsvoordelen kleven is allang geen nieuws meer. Wandelen houdt hart- en bloedvaten gezond, helpt bij het behouden van een gezond gewicht, houdt de spieren en gewrichten soepel, maakt de botten sterk, zorgt voor een goed humeur en ga zo maar door. Waar wacht je nog op? Wandelschoenen aan en gaan – net als de leden van WSV Eerbeek!

Lekker buiten zijn, het bos in, op een laagdrempelige manier bewegen en genieten van de natuur. Dat is in een notendop hoe de wandelaars van WSV Eerbeek het mooie van wandelen omschrijven. De één is begonnen met lopen op doktersadvies, de ander is al jaren een fanatieke wandelaar. Het maakt in principe niet uit wat je niveau is, al moet er wel een basisconditie aanwezig zijn, geven de leden aan. Bovendien wordt de groep indien nodig opgesplitst op niveau. Zo blijft het laagdrempelig en kan iedereen lekker mee blijven wandelen.

Iedere dinsdagochtend en donderdagmiddag maken de wandelaars van WSV Eerbeek een gezamenlijke tocht door de omgeving. De ene keer vertrekken ze vanaf het sportpark aan de Veldkantweg in Eerbeek (de basis van voetbalclub Eerbeekse Boys), de andere keer is het bosrijke gebied bij Landal Coldenhove het startpunt. Ze lopen meestal zo’n 7 à 8 kilometer en na afloop drinken ze gezamenlijk koffie. “Want naast het bewegen en het genieten van de natuur vinden we ook gezelligheid belangrijk,” vertelt Joanne van Hummel, secretaris van de wandelvereniging. Samen met Ingrid Linders en Harry Peters vormt zij het bestuur van WSV Eerbeek, dat werd opgericht in 2011.

Inmiddels wandelen er op de dinsdagochtend meestal zo’n 16 tot 20 personen mee. Op donderdag zijn dat er meer: soms zelfs meer dan 30. In totaal telt de vereniging nog meer leden, die door hun lidmaatschap bij WSV Eerbeek ook automatisch lid zijn van de Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN). Voor het lidmaatschap betaalt men jaarlijks € 27,50. “Leden van de wandelvereniging kunnen niet alleen met onze wandelingen mee, maar hebben ook toegang tot allerlei wandelextra’s, zoals wandelroutes door heel Nederland,” aldus Joanne.

De routes van WSV Eerbeek verschillen per keer en worden meestal uitgezet door leden Arja en Wilma. Je moet immers wel de weg weten als je de prachtige natuur in de omgeving van Eerbeek, Brummen, Loenen, Vierakker en Dieren in gaat. Er staan namelijk geen wegwijzers op de bospaden. Voordeel daarvan is dat je de weg wel steeds beter leert kennen. “Maar het is niet verstandig om zomaar de bossen in te gaan,” geeft Joanne aan.

Eén van de leden van WSV Eerbeek is Christa. Zij is sinds juni vorig jaar (opnieuw) lid van de wandelvereniging en vertelt dat het wandelen haar veel goed doet. Vooral het buiten zijn trekt haar aan. “Dat maakt het veel leuker dan de loopband in de sportschool. De eerste paar keer dat je meegaat met de wandelgroep is het best wel afzien, maar hoe vaker je gaat, hoe beter je erin wordt. En daarnaast is het gewoon heel gezellig. Je wordt geaccepteerd zoals je bent.”

Bovendien wordt er voor de liefhebbers zo nu en dan een wandelweekend of andere activiteit georganiseerd, zoals kerststukjes maken. Niets is verplicht, iedereen is welkom. Toch blijft het lopen natuurlijk de belangrijkste factor voor de vereniging. De liefde voor wandelen is wat de leden met elkaar verbindt. Wil je ook eens meelopen met WSV Eerbeek? Kijk op www.wsveerbeek.nl.