Week van Respect: gratis trainingsmateriaal voor alle teamsporten

respect in de sport

Het is de Week van Respect. Tijdens deze week staat respect voor jezelf, elkaar en de omgeving waarin je leeft volop in de schijnwerpers – een thema dat vanzelfsprekend iedere dag van belang is, maar tijdens de Week van Respect extra wordt belicht.

Ook in de sport is respect een belangrijk onderwerp. Want hoe ga je eigenlijk met elkaar om? Zowel met je teamgenoten en de trainer als met je tegenstander? Hoe zit het met groepsdruk? Hoe stel je je open voor de ander, hoe streef je naar 100% sportiviteit en wat betekent fair play voor jou?

Tijdens de Week van Respect word je uitgedaagd om (samen) even stil te staan bij dit soort vragen. Verschillende sportbonden verbinden zich aan de Week van Respect en organiseren activiteiten of bieden (les)materiaal in het kader van respect binnen de sport. Onder meer de KNVB, Nederlandse Volleybalbond, het Nederlands Handbal Verbond en de Judobond Nederland houden zich hiermee bezig.

Bovendien heeft de organisatie achter de Week van Respect zelf trainingsmateriaal ontwikkeld voor coaches en trainers van alle teamsporten. De materialen zijn gratis te downloaden en gaan over groepsdruk, contact maken met elkaar, je openstellen voor een ander en natuurlijk sportiviteit. Om de materialen te downloaden klik je hier. De website van Week van Respect vind je hier.

Wil je iets kwijt over respect binnen jouw sportvereniging? Mail dan naar redactie@sportkompas.oplevering4u.nl.