Wereld Diabetes Dag: aandacht voor diabetes

wereld-diabetes-dag

Elk jaar wordt op 14 november wereldwijd extra aandacht besteed aan diabetes op de Wereld Diabetes Dag. Deze dag werd in 1991 door de Internationale Diabetes Federatie (IDF) en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) in het leven geroepen als reactie op de alarmerende toename van diabetes over de hele wereld. Het doel van de Wereld Diabetes Dag is om de brede bevolking te informeren over en bewust te maken van de groei, oorzaken, symptomen en behandeling van deze chronische aandoening.

14 november is een niet toevallig gekozen dag: het is de geboortedag van Frederick Banting, die in 1922 samen met zijn collega Charles Best insuline ontdekte. Dit was de belangrijkste ontdekking in de geschiedenis van de diabetesbehandeling.

1.2 miljoen mensen met diabetes

Diabetes is een van de meest voorkomende chronische ziektes in Nederland. Al 1.2 miljoen Nederlanders hebben diabetes en daar komen wekelijk 1200 mensen bij. Naar verwachting zijn er in 2030 maar liefst 30% meer mensen met diabetes. Daarvan heeft 9 op de 10 mensen diabetes type 2, bij dit type maakt je lichaam te weinig insuline aan of reageer je minder goed op insuline. Deze vorm van diabetes komt het meeste voor en komt voor bij alle leeftijden.

Wat is diabetes type 2?

De alvleesklier maakt insuline aan. Insuline zorgt ervoor dat glucose (suiker) uit je voeding naar de cellen gaat als brandstof. Als je diabetes type 2 hebt, maakt je lichaam te weinig insuline aan of je reageert er minder goed op. Er blijft dan te veel suiker in je bloed zitten: je krijgt te hoge bloedglucosewaarden . Langdurig hoge waarden kunnen complicaties veroorzaken. Bij diabetes type 2 werkt je alvleesklier steeds minder goed. Je hebt hierdoor steeds minder insuline. Sommige mensen komen door grondige aanpassingen in hun leefgewoonten af van de symptomen van diabetes type 2.

Oorzaken van diabetes type 2

Je kunt niet altijd voorkomen dat je type 2 krijgt. Erfelijke aanleg en ouder worden spelen ook een rol. De kans wordt groter door:
  • overgewicht
  • ongezonde voeding
  • te weinig lichaamsbeweging
  • roken
  • bepaald medicijn gebruik

Wat kun je doen als je type 2 hebt?

De praktijkondersteuner of verpleegkundige is jouw eerste aanspreekpunt voor de behandeling van je diabetes. De huisarts is eindverantwoordelijk en kan je doorverwijzen naar bijvoorbeeld een diëtist, fysiotherapeut, oogarts of neuroloog.

Als je diabetes type 2 hebt, kun je zelf veel doen om je bloedglucosewaarden te verbeteren. Beweeg regelmatig en eet niet te veel koolhydraten. Je ervaart bijna meteen de voordelen: je bloedglucosewaarden dalen en je bent fitter.

Ook is het belangrijk dat je gezond eet. Maar wat is gezonde voeding? En waar moet je speciaal rekening mee houden als je diabetes hebt? Dat staat in de Voedingsrichtlijn van de Nederlandse Diabetes Federatie (NDF).

Meer over wat je zelf kunt doen als je diabetes type 2 hebt lees je hier.

Beperk vrije suikers

Een belangrijk advies als je type 2 hebt is het beperken van vrije suikers. Vrije suikers zijn suikers die aan voedingsmiddelen worden toegevoegd. Bijvoorbeeld aan gebak, koekjes, frisdrank. Maar ook honing en vruchtensappen zijn vrije suikers. Beperk dit eten en drinken dus sowieso als je type 2 hebt.

Lezing voeding en vitaal

Wil je meer weten over het thema Voeding en Gezondheid? Op 23 november geven Petra Vennik en Henk Pannekoek een lezing over het belang van vitaal-water drinken in ons huidige voedingspatroon. De lezing gaat niet over diabetes, maar wel over preventieve gezondheid en kan daarom zeer interessant zijn voor mensen met diabetes type 2. Hier vind je meer informatie over de lezing.

Wat is diabetes type 1

Naast diabetes type 2 bestaat er ook een type 1. Bij dit type maakt je alvleesklier geen insuline meer aan. Je moet zelf insuline toedienen met een pen of een pomp. Diabetes type 1 kun je niet voorkomen en niet genezen. Meer lezen over diabetes type 1? Dat kan hier.

Wil je zelf preventief handelen?

Wil je zelf preventief handelen en gezonder eten en/of meer bewegen. Neem dan contact op met deskundigen bij jou uit de buurt. Op onze pagina Sporten in de Gemeente vind je verschillende sportclubs, fysiotherapeuten en diëtisten die samen met jou kunnen kijken naar preventieve mogelijkheden.

Bronnenlijst

Voor dit artikel zijn de volgende bronnen gebruikt:

Wereld Diabetes Dag

Diabetesvereniging Nederland