Yoga voor kinderen

carefree-child-childhood-259704

Geschreven door Frederique Visch, yogadocent bij Villa Sangha

Veel kinderen hebben een druk hoofd of hebben last van drukte om zich heen. Yoga kan hen helpen om rust in hun hoofd te creëren. Wees niet bang, kinderyoga is niet lang stilzitten in kleermakerszit. Het is vooral gekke dieren nadoen en plezier hebben met elkaar. En dat ze er lekker rustig van worden, leren ontspannen, beter slapen, ze hun emoties leren kennen en uiten en ze hun fantasie en creativiteit vergroten, da’s mooi meegenomen.

Een simpele oefening om eens te ervaren wat adem voor effect heeft op hoe je je voelt, is een vierkantje ademen. Je ademt 4 tellen in, houdt je adem 4 tellen vast, ademt 4 tellen uit en houdt je adem weer 4 tellen vast. Al na een paar vierkantjes ervaart het kind meer rust. En ze kunnen het gewoon in de klas doen.

We werken met kaartensets waarop de yogahoudingen staan afgebeeld. De kinderen mogen er ieder een aantal uitkiezen. Na elke houding geven ze aan wat voor effect de houding op ze heeft. Werd je er rustig van, of kreeg je juist energie? Werd je er blij van of verdrietig? Zo leren de kinderen hun lichaam te voelen en weten ze wat ze thuis of in de klas kunnen doen om rustiger te worden.

We hebben ook kaarten met houdingen die je samen kunt doen, dat is altijd lachen! Ga maar eens samen op één been staan, wedden dat jullie omvallen? Maar als je eerst zelf op één been gaat staan en dan pas samen, is het makkelijker. Zo leren de kinderen om bij zichzelf te blijven, ook als ze met andere kinderen spelen.

De mat is hun veilige plek en soms zijn we een hele les bezig om de mat in te richten. Bijvoorbeeld als we het over emoties hebben. ‘Boos’ is goed om je grens aan te geven. En als je boos op tijd op voelt komen, kun je die grens duidelijk aangeven zonder echt boos te zijn. Voor boos stapelden de kinderen alle kussens en bolsters om hun matje om de grens aan te geven. Verdriet geeft aan dat je iets of iemand heel bijzonder vond. Daar richtten ze dan ook een bijzonder hoekje voor in op hun mat. Blijdschap kreeg een hele uitbundige plek, bang een veilig plekje en ga zo maar door. Er ontstaan de mooiste gesprekken terwijl ze aan het bouwen zijn.

We eindigen de les altijd met een visualisatie. Dan gaan de kinderen lekker liggen en gaan ze op reis, elke keer weer ergens anders heen, maar altijd naar plekken waar ze zich fijn voelen, waar iedereen van wie ze houden er is, waar ze bijzonder zijn. Zo gaan ze met een heerlijk gevoel weer naar huis.

Ook geïnteresseerd in yoga voor jouw kind? Kijk op www.villa-sangha.nl en neem contact op met Frederique.