Yoga voor ouderen: makkelijker bewegen en meer energie

stoelyoga

Deze maand schrijft yogadocent Tessa Valstar van Yoga Jannu over het effect van yoga voor ouderen. Deelnemen aan activiteiten is (ook) voor ouderen erg belangrijk. Het ontmoeten van en bezig zijn met anderen maakt de dag zinvol. Yoga is zo’n activiteit. Het is een prettige manier om in een groep te zijn zonder dat je iets hoeft te presteren.

Voor ouderen kan yoga een ontspannende bewegingsvorm zijn met een positieve invloed op pijn, stijfheid en bewegingsbeperkingen. Eén keer in de week yoga kan al leiden tot minder pijn, meer energie en een betere stemming. Tijdens een yogales kunnen ouderen een band opbouwen met de groep en helemaal zichzelf zijn. Praten mag, maar hoeft niet!

Wie geblesseerd is, lijdt aan artrose of pijn in de gewrichten gaat vaak heel asymmetrisch bewegen. Door het volgen van een milde vorm van yoga voorkom je een algehele stijfheid in de rest van het lichaam en word je je bewust van de (a)symmetrie in het lichaam. Je beweegt langzaam en bewust waardoor je leert voelen hoe je beweegt en wat je aan je houding zou kunnen veranderen om bijvoorbeeld pijn te verminderen. De ontspanning tussen de houdingen door en aan het einde van de les zorgen ervoor dat je na afloop van de les makkelijker beweegt en meer ruimte voelt in je lichaam.

Naast dat ik lesgeef op de mat gebruik ik ook regelmatig een stevige stoel. Stoelyoga is een officiële yogavorm in Nederland die onder andere wordt aangeboden tijdens pauzes op kantoor. Ook voor ouderen is stoelyoga een geschikte vorm. Mensen die bijvoorbeeld een knie- of heupblessure hebben kunnen veel houdingen aannemen vanuit een zittende positie.

Ook op het gebied van ademen speelt yoga een belangrijke rol. Yoga en adem zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dieper en langzamer ademen zorgt voor een betere doorbloeding, een betere stoelgang, meer rust in het hoofd en een energieker gevoel.

Mijn oudste leerling van 86 is erg enthousiast over yoga. Zij wilde wat anders dan – zoals zij het noemde – de ‘bejaardengym’ en besloot een half jaar geleden aan yoga te beginnen. Wekelijks komt zij met veel plezier naar de les. Leeftijd is dus geen issue, iedereen kan op de mat stappen! Wil je eens een les proberen? Neem dan gerust contact met mij op via 0627210500.

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Kijk dan op de website van Yoga Jannu.

Deel dit bericht

Zomeryoga in Brummen

Deze maand schrijft yogadocent Tessa Valstar van Yoga Jannu over het effect van yoga voor ouderen. Deelnemen aan activiteiten is (ook) voor ouderen erg belangrijk. Het ontmoeten van en bezig zijn…

NK Shaolin Kung Fu

Deze maand schrijft yogadocent Tessa Valstar van Yoga Jannu over het effect van yoga voor ouderen. Deelnemen aan activiteiten is (ook) voor ouderen erg belangrijk. Het ontmoeten van en bezig zijn…
Aankomende evenementen